Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:När jag har kollat runt har Volvia varit överlägset billigast. Fördelar med Volvokortet och Volvofinans. Billigare försäkring har ja aldrig haft på en Volvo. Försäkringsärenden har aldrig krånglat. Trygghetspaket hos Volvia är värt pengarna.
Hade gärna tagit Volvia men i mitt enskilda fall (V50 D5 -10 2500mil/år) var de inte billigast;
Swebank/tre kronor 442kr/mån eller 5305/år självrisk vagnskada 2500kr stöld 1500kr
Volvia ville ha mera 538kr/mån eller 6458/år självrisk vagnskada 3000kr stöld 1800kr (vid 5000kr självrisk 593kr/mån eller 5928kr/år) Trygghetspaket tillkommer med 45kr/mån (då 583kr/mån)
Tycker inte man skall se på enbart på bilens försäkringspremie utan även ta med premien på hemförsäkringen, ofta kan man råka ut för skador i bilen där både bil och hemförsäkring skall ersätta, exempelvis bilinbrott. Har man samma bolag blir det en självrisk, har man oika bolag blir det två självrisker. Kollar regelbundet mina försäkringar och i mitt fall är Volvia på bilen tillsammans med IF på huset, det som ger bäst försäkring till en rimlig premie och det är samma bolag. Däremot är det dumt att byta försäkring på sina djur eller barn så det gör jag aldrig.
Perra83 skrev:Om det är inbrott i bilen varför drabbas hemförsäkringen?

Vid inbrott i hemmet har ja ingen självrisk när jag har larm. Borde va samma med bilen.
Bilens försäkring täcker det som hör till bilen, hemförsäkringen täcker exempelvis semesterpackningen som ligger i bilen men det behöver inte bara vara vid inbrott utan även vid brand eller annan skada.
Sen har de flesta försäkringsbolag olika rabatter ju fler försäkringar man samlar hos ett bolag, därför tycker jag att man skall jämföra premierna på alla sina försäkringar samtidigt.
Jag har min V50 försäkrad i Volvia och övriga försäkringar i IF. Det ger mig 20% rabatt på försäkringarna.
Att det är det bästa priset är en sak, men är det även de bästa villkoren? Det kanske är en annan sak, hur långt får du exempelvis maskinskadeförsäkring?

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]