Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hej.

Det var inte renblåsningen som hjälpte i mitt fall, utan det var vätskebrist.

Om din koppling tar väldigt lågt, så har du problem med hydrauliken.

Är nivån OK, så är det slav eller huvudcylinder.
Huvudcylindern är nåååågorlunda lättbytt, jämfört med slav som sitter mellan motor och låda.

Tar kopplingen normalt, så är det kopplingslamellen som kärvar på axeln.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:Då måste det fyllas HELT, innan det rinner över.

Och det är precis så det går till också :roll:

Personligen anser jag att man gott kunde kostat på en 10a extra för ett helt eget kärl för kopplingen - eller iaf ett eget lock.. Den här designen gör det både väldigt svårt att både se nivån och fylla på, speciellt för den som inte vet om det.
Användarvisningsbild
av robbis
MickeM skrev:Hej.

Det var inte renblåsningen som hjälpte i mitt fall, utan det var vätskebrist.

Om din koppling tar väldigt lågt, så har du problem med hydrauliken.

Är nivån OK, så är det slav eller huvudcylinder.
Huvudcylindern är nåååågorlunda lättbytt, jämfört med slav som sitter mellan motor och låda.

Tar kopplingen normalt, så är det kopplingslamellen som kärvar på axeln.

Micke.
Kopplingen tar om jag låter bilen gå på tomgång och släpper upp kopplignen i precis drag läge tar den lite över halv vägs upp ner i från och helt uppsläppt . Och kör jag som vanligt så känns det som den tar högt upp rent känslomässigt.
Nivån verkar helt okej i behållaren för bromsoljan. Oljan ser ren och fin ut.
Kopplingen tar bra vid dom tester jag gjort om dom nu är korrekta. Kört i ca 50km trampat ner kopplingen och sedan släppt upp den med gas på kanske lite mer än dom där 50km. Inget slir eller sådant. annan test är att dra åt handbromsen sedan släppt upp kopplingen lite lite gas och då stannade motorn direkt.

Jag vet att bilen ståt stilla i ca 2-3månader under vintern innan jag köpte den, kan det möjligen vara så att det blivit skit eller kanske tun rost på axelen då??, Det här med att den betedde sig började nu förstan när temperaturen blivit mildare osv. Om det nu kan ha betydelse?. Metall krymper ju i kyla och utvidgar sig när det blir varmt.

Tackar för all hjälp och information här av er alla (toppen)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS