Alfredo skrev:Att bara tvärnita utan anledning, utan blinkers. Tycker att det borde vara delat ansvar i en sådanhär olycka, kanske framförvarande ville framkalla denna sitvasionen?
Att tvärnita utan giltigt skäl är förbjudet:
3 kap 16 § Trafikförordningen skrev:En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Att ligga för nära är också förbjudet:
3 kap 2 § Trafikförordningen skrev:Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Som vanligt ger trafikförordningen båda parter skyldigheter. Ingen har rättigheter.
1. Om någon med uppsåt tvärnitar för att framkalla en kollision skulle vederbörande sannolikt bli föremål för vårdslöshet i trafik.
2. Den som ligger för nära och kolliderar med framförvarande blir skuldbelagd om den framförvarande bromsar med giltigt skäl.
Vad är då giltigt skäl? Troligen i princip alla anledningar som inte är uppsåt. Men samtidigt är ju alla skyldiga att iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
2 kap 1 § Trafikförordningen skrev:För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Det betyder att man bör inte köra och leta efter vägen i obekant område med mycket trafik och med små marginaler plötsligt orsaka "oväntade" situationer för medtrafikanterna. Då har man inte iakttagit den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Om man plötsligt då bromsar för att ta av på en väg som "oväntat" dök upp har man inte uppträtt så att man inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. Man kan t.o.m. bedömas ha saknat giltigt skäl i tillräcklig grad om man skapar en totalt oväntad situation för sina medtrafikanter.
Svårt att veta gränsen. Försäkringsbolagen gör det enkelt för sig och skuldbelägger per automatik den bakomvarande. Men kan man bevisa att den framförvarande uppsåtligen, eller utan giltigt skäl, bromsat och därigenom framkallat kollision blir det sannolikt annorlunda. Men i praktiken svårt att bevisa utan vittnen eller dyl. Och då tror jag det är domstolsförhandlingar som gäller. Så länge det inte går dit så blir olyckan bedömd enligt försäkringsbolagens praxis. Den bakomvarande åker på allt.