Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bratt84
Hej!

Jag har kommit över en 855 från 97 med B5254S motorn som var på väg till skroten pga. att förra ägaren hade fått följande avgasvärden på besiktningen. Den har gått ca 38600 mil.

CO: 0,9
CO 2500: 3,0
HC: 179
Lambda: 0,91

Jag vill ju inte lägga några större summor på bilen men jag tänker att detta borde gå att fixa till. Jag vet att det var länge sedan oljan byttes på bilen ca 2 år. Fördelarlock och rotor + tändstift är ny bytt. Det finns ju några olika möjligheter:

Lambdasond 1 eller 2
LMM
Tempgivaren under termostathuset
Katten
Vevhusventilationen +gammal olja
Läckande slangar/rör

Fler idéer??? Om ni skulle chansa på ett fel med värdena ovan vilket? Kan man få någon hjälp av att läsa ut felkoder? (Motorlampan lyser inte nu). Någon som har en bra felsökningsstrategi?

Tacksam för svar!
av skrothögen
Visst kan oljebyten och uppfräschning av tändsystemet förbättra avgasvärden men på en 18år gammal motor med nästan 40tusen mil på nacken så
är det nog mer troligt att det är andra fel som orsakar det höga hc halten.
Antingen så är det ett yttre oljeläckage men det hade du säkerligen sätt om det va oljepölar.
Eller så är det ett inre oljeläckage, vilket är troligast.
Så antagligen har du slitna ventiltätningar och/eller- slitna kolvringar som gör att den bränner olja.

Det man brukar göra för att förlänga livet på en sådan motor om man inte vill göra en helreparation är helt enkelt att blanda E85/bensin innan besiktning.
Jag hade sliten motor med HC på 150-160 och jag körde 20-30% E85 och fick dessa världen:
CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 003
Lambda 1.02

Vissa ser att blanda etanol som en nödlösning eller som ett "fusk" men kör man ständigt med att blanda etanol så är det ju egentligen inget fusk utan man bidrar ju till minskat utsläp.
Derimot kommer man inte ifrån att motorn är sliten och man vet aldrig hur länge de håller.

Har du gjort ett komptest?

// Skrothögen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min V70 hade fått åt h-e för höga värden när jag köpte den. Lösningen i mitt fall? Fylla på vatten i systemet som var tomt så det ekade, ut och körde några mil(plus att jag har 4mil till bes.), och bilen seglade igenom avgasprovet klanderfritt :roll:

En vanlig service kan göra väldigt mycket för värdena. Men, det bästa vore att du läste ut felkoder först och främst.
av bratt84
Testade att besikta en gång med 5 flaskor k-sprit och ca 30 l bensin i då blev värdena fölande:

CO: 0
CO2500: 1,4
HC:006
Lambda: 0,96

Alltså bara CO vid 2500 varv som var underkänd sista gången(ca 5 gånger för hög). Kan det hjälpa att testa igen med mindre bensin och säg 20-30% etanol i?? Inget komptest gjort ännu.
av skrothögen
Det var en redig sänkning av HC-halten där med. Men undra varför CO 2500 blir så högt...var det ny olja och stift + k-sprit vid den besiktningen?
Bor du i närheten av någon gymnasieskola som har fordonsprogram?
I så fall kanske du kan åka dit och testa med etanol/bensin på deras avgasmätare så får de träna lite och du slipper chansa :)
av skrothögen
Lucif3r skrev:Min V70 hade fått åt h-e för höga värden när jag köpte den. Lösningen i mitt fall? Fylla på vatten i systemet som var tomt så det ekade, ut och körde några mil(plus att jag har 4mil till bes.), och bilen seglade igenom avgasprovet klanderfritt :roll:

En vanlig service kan göra väldigt mycket för värdena. Men, det bästa vore att du läste ut felkoder först och främst.

Om man får smyga in i tråden och ställa en fråga om något annat så skulle de va intressant och veta vilka värden va höga och hur kunde de blir bättre när du fyllde vatten? Gick den varm innan?

Ledsen om jag kapar tråden men skulle va roligt att veta.
av bratt84
Ja det är de jag inte förstår varför sjönk inte CO2500. Det var mycket gammal olja (ca 2 år), kanske kan vara en plan att byta till ny fräsch olja och tanka upp med riktigt med etanol? Jag vet en som kan provmäta åt mig :D Men sänker verkligen etanolen CO? Lågt lambda tyder ju på för mycket soppa/för lite luft, man kan inte förbättra luften på något enkelt sätt?
Användarvisningsbild
av taxi
Man kan ju försöka hitta det som är trasigt också, en trasig slang kan ställa till mycket men är väldigt billig att åtgärda.
Jag skulle åka till en verkstad som kan se de viktigaste värdena i realtid för att se om något sticker ut. Ring runt och hör vilken som är billigast, det vanligaste prisspannet är en kanelbulle upp till 1300 kr.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det