NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scouhound
#944209
Har läst en del om detta med service, addativ å partikelfilter på dom små diesel V50na. Får dock inte helt rätsida på det. Hur ligger det till:

1. Behöver man inte byta partikelfilter på V50 -11 å uppåt?
2. Måste man fylla addativ i filtret varje 6000 mil på -11 å uppåt eller gäller det bara tidigare modeller?
3. Hur länge håller filtrena förutsatt att bilen behandlas riktigt utan massa småturer?

VH / Peter
av Lövet
#944210
Det är 109hk motorn som behöver filterbyte var 12000e mil. 115hk slipper om jag minns rätt.
Filter utan bytesintervall behöver inga additiv.
Hållbarhet är svårt att sia om. Har inte läst en enda tråd om bil med problem med partikelfilter som är ett icke-bytesfilter på detta forum. De verkar hålla bra!
av RonniePersson
#944275
V50 1,6 D (Drive) och V50 D2 som kom 2011, har bägge dieselmotorer på 1,6 liter. 1,6 D har 109 hk, 16 ventiler, 2 kamaxlar och partikelfilter som skall bytas vid 12000 mil. Dessutom skall det fyllas på additiv.

D2 har 115 hk, 8 ventiler och 1 kamaxel, partikelfilter som rengör sig självt. Kamremmen skulle inledningsvis bytas vid 24 000 mil, men Volvo har reducerat ner intervallen till 14 000 mil, pga motorhaverier.

D2:an har bättre körbarhet, och är snålare. Det är den du ska leta efter. Har precis köpt en V50 D2, 2011. Vi är helnöjda med bilen.

Mvh Ronnie
av scouhound
#944307
Tack för bra svar! Ska kolla på två d2or på måndag! En 2011 momentum å en 2012 summum som bägge gått knappt 5000. Skiljer 15k i pris så det får bli magkänslan som avgör :-)
av realdexter
#945273
Jag har läst den här tråden med stort intresse. Håller just på att leta efter en V70 med samma motor. Helst skulle jag vilja köpa 115 hk modellen, men budgeten räcker inte riktigt. Det finns iofs någon riktig långmilare över 30 000 mil till rimligt pris, men gissningsvis är dessa ganska slitna.

Återstår då den äldre motorn. Om jag förstår det rätt bör den ha gått antingen väldigt lite eller över 12 000 mil så att partikelfiltret är utbytt (kostsam histora om jag är rätt informerad?)

Jag räknar med att ha bilen ca 5 år och kör väldigt lite (en bra bit under 1000 mil/år).

Är det OK att välja en V70 med 109 hk motorn som gått mer än 12-13 000 mil? Eller ska jag vänta in en med 115 hk motorn som gått mindre, säg 15-20 000 mil?
Användarvisningsbild
av SvenB
#945279
realdexter skrev:

Är det OK att välja en V70 med 109 hk motorn som gått mer än 12-13 000 mil? Eller ska jag vänta in en med 115 hk motorn som gått mindre, säg 15-20 000 mil?
Du skall tänka på att redan 115 hk är lite på en V70. Men visst kan du titta efter en med 109 hk motorn. Men se till att du får serviceprotokoll på att partikelfiltret är bytt om bilen rullat mer än 12 000 mil. Det finns, inte minst här på forumet, de som har egna teorier om att tvätta filtret. Jag säger inte att det är fel, men det gör man kanske om man redan äger bilen, Men du skall inte godta en sådan lösning när du skall köpa en bil. Protokoll på byte med reservdelspecifikation på att det sitter ett nytt filter skulle jag kräva.
Användarvisningsbild
av oijoij
#945282
realdexter skrev:Jag har läst den här tråden med stort intresse. Håller just på att leta efter en V70 med samma motor. Helst skulle jag vilja köpa 115 hk modellen, men budgeten räcker inte riktigt. Det finns iofs någon riktig långmilare över 30 000 mil till rimligt pris, men gissningsvis är dessa ganska slitna.

Återstår då den äldre motorn. Om jag förstår det rätt bör den ha gått antingen väldigt lite eller över 12 000 mil så att partikelfiltret är utbytt (kostsam histora om jag är rätt informerad?)

Jag räknar med att ha bilen ca 5 år och kör väldigt lite (en bra bit under 1000 mil/år).

Är det OK att välja en V70 med 109 hk motorn som gått mer än 12-13 000 mil? Eller ska jag vänta in en med 115 hk motorn som gått mindre, säg 15-20 000 mil?
Exakt samma tankar som jag hade när jag skulle inhandla en V50, gamla motorn (12.300mil) PDF-byte precis gjort eller nya motorn D2 långmilare (23.000mil) och dags för kamremsbyte.

Slutade med att jag valde gamla motorn pga. V50 D2:an va orange Bild
av realdexter
#945295
SvenB skrev: Du skall tänka på att redan 115 hk är lite på en V70. Men visst kan du titta efter en med 109 hk motorn. Men se till att du får serviceprotokoll på att partikelfiltret är bytt om bilen rullat mer än 12 000 mil. Det finns, inte minst här på forumet, de som har egna teorier om att tvätta filtret. Jag säger inte att det är fel, men det gör man kanske om man redan äger bilen, Men du skall inte godta en sådan lösning när du skall köpa en bil. Protokoll på byte med reservdelspecifikation på att det sitter ett nytt filter skulle jag kräva.
Helt rätt att begära garanti på att filtret är bytt!! Det ska jag absolut göra!!
oijoij skrev: Exakt samma tankar som jag hade när jag skulle inhandla en V50, gamla motorn (12.300mil) PDF-byte precis gjort eller nya motorn D2 långmilare (23.000mil) och dags för kamremsbyte.

Slutade med att jag valde gamla motorn pga. V50 D2:an va orange Bild
Fullt tänkbart att jag kommer tänka likadant!!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]