...

Moderator: Moderatorer

Steffe3 skrev:
Brukar sikta in mig på att minst se båda lysena i backspegeln, men gärna lite extra (allra helst nu när det som sagt är slaskigt och jäkligt), för säkerhets skull.
Det har jag som tumregel innan jag viker in vid omkörning. Har ännu inte fått några klagomål även om jag rent krasst inte vet om det är tillräckligt egentligen. Men känns som en bra utgångspunkt iallafall. :)
kebabpizza skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Bussar,traktorer och över vilken dålig kvalitet det verkar vara på blinkerslampor just i Stockholm..........
Bussar i linjetrafik med hyperstressade chaufförer ligger i en klass för sig....
Min sambos syster stannade i en rondellutfart häromdagen med sin Skodakombi för att släppa fram några gående varpå en ovan nämnd buss körde in i häcken på henne.
Som tur vart det ingen hård smäll, bara så pass att någon utstickande del på bussen tryckte in bakrutan och någon buckla i plåten..
Detsamma gäller i högsta grad även bussar som kör beställningstrafik. Här runt Stockholm ser man de som ska med resenärer till Silja/Viking/Birka, de ligger och pressar bussarna i vänsterfilen så fort det bara går. De som ska söderut brukar köra via tunnelsystemet Södra länken, även där ligger turist/beställningsbussarna i vänster körfält, trots att det är förbjudet för tunga fordon. När de lämnar tunnlarna ligger de kvar i vänster fil, endel hela vägen mellan Årsta och Kungens kurva. Till båden gäller även då vänster med plattan i mattan.
Användarvisningsbild
av perin
Steffe3 skrev:
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:Folk som prompt ska in en halv billängd framför en på motorvägen, bara för att dom råkar ha någon bakom sig :p
Speciellt nu när det är slaskigt och skitigt på vägarna.. och det slår aldrig fel att det smäller till i rutan eller plåten från nån tappad dubb när någon gör så. :evil:
Brukar sikta in mig på att minst se båda lysena i backspegeln, men gärna lite extra (allra helst nu när det som sagt är slaskigt och jäkligt), för säkerhets skull.
Bland det värsta jag vet, s.k. säkerhetsavstånds tjuvar.
När de mötande som ska åt sin vänster i en flervägskorsning, men som prompt vägrar använda blinkers varpå man själv får stanna, VÄNTA på att idioten antingen kör rakt fram eller svänger vänster. I såna situationer har jag numera blivit helljus-nazist. Värdelösa människor, stanna hemma för fan.
Hur f-n kommer det sig att så många helt har förträngt blinkersens existens? Är det jobbigt att blinka? Har de dålig koll på bilkörning att hjärnan inte klarar av att koordinera ett finger samtidigt som bilen körs? Motbevisas iofs av att det går bra att visa ett finger till omgivningen. Eller är 50% av alla bilister helt enkelt hjärndöda fullblodsegoister?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Äntligen en insats mot mittfilsåkare!

Användarvisningsbild
av erikn
Fel tråd väl? Ska väl vara i glad-tråden :D
Användarvisningsbild
av oijoij
Jag har ett svagt minne av när jag tog körkortet slutet av 80 talet, att man skulle blinka i rondeller?
Nu när sambon tog körkort så har tydligen trafikskolan sagt att man åtminstone ska blinka ut och att blinka i rondeller kan man även göra.
Så nu blinkas det bara när jag skall ut..

Edit: från transportstyrelsen angående blinkers i rondeller
http://www.transportstyrelsen.se/FileDo ... oadId=8792
Senast redigerad av 1 oijoij, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det som är lag på är att blinka ut ur rondeller.
  • 1
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 552

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt