Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spilloljan
Hejsan, jag har införskaffat nya skivor bak till bilen. Efter tidigare erfarenheter så brukar det inte ta lång stund innan skivorna börjar få en roströd färg för att sedan bli jätte otäckt rostiga.

Bild
Jag lånade en bild ur "how to do"byte bromsbackartråden hoppas det är lugnt?

Nu funderar jag på om jag kanske ska ta och måla naven redan nu innan skivorna är monterade och körda? Lite färg kan ju inte skada tycker jag. Värmeutvecklingen borde inte heller vara tokhög där bak, bara man inte glömmer handbromsen i hehe.

Vad tror ni är det bra eller bara dumt? Någon som provat och kan rekommendera färg?

//Nils[/i]
av suvlaki
jag målade mina nav med hammarlack, silver. Riktigt bra blev det. Har hållt hur bra som helst. Har suttit på i 1 år nu
Användarvisningsbild
av Loner
Många kör med slät hammarlack, jag hade sjlv målat ok & skivor med färg från foliatec..

Lurar på att testa hammarlack själv nu i sommar.

/L
Användarvisningsbild
av Driver64
Ska man inte passa sig lite för att lägga färg på skivan där fälgen ska ligga an? Om färgskiktet nöts eller pressas ihop så minskar ju spänningen i hjulbultarna...
av spilloljan
Det är kanske värt att prova då?

Precis, "Driver64" det kan nog stämma det, kanske skippar den sidan då och bara smörjer framsidan eller vad man ska säga. Vad ska man smörja med? Aluminiumpasta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, anliggningsytorna ska vara rena, gäller alla skruvförband. Jag breukar köra med vanligt smörjfett runt navet och på hjulbultarna. Det känns lite renare, och det behövs inget mer avancerat där.

Hehe, hade en 740 inne en gång som tillbringar mesta tiden i garaget. Den går typ 300 mil om året. Ägaren hade sett att skivorna började rosta så han klenade in dem med fett överallt utom på själva friktionsytan. Men han var långt ifrån snål med fettet så det kom ju dit ändå. Beläggen var helt inbakade med fett, blev till att tvätta lite...

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]