Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:6.3 är väl inte så mycket att skryta med? Det är ju bara någon tiondel snabbare än första gen. V70R. Vill minnas att dom hade 0-100 på 6.4-6.5. Manuell då givetvis. V70N R med 300hk var väl ännu rappare antar jag.
850R är ju speccad till 6.7sec(2.0 T5R 6.5sec enl. wiki)... Så.. Grattis till till en snart 20år nyare bil som hjälpligt accar lite mer?
Nu talar vi ju om en tjänstebilsdiesel. Ska det bli rättvist borde du väl jämföra med t.ex 850 TDI, och självklart med automatlåda eftersom det är det Passaten har. Vad gör en frisk automatväxlad 850 TDI 0-100 på, 13 sekunder kanske?

Eller ska vi hellre jämföra med en 940 med D24TIC och automat? :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men det är fortfarande en 20år nyare bil ... Så rättvist kommer det aldrig bli.

850TDI - 9.9sec btw ;) 9.5 eller något sånt med manuell. Ingen raket orginal, ingen som påstått det heller :P
Det går dock relativt enkelt att få fart i dom och få ner tiden till bortåt 7sec. Jag tvivlar på att passaten har samma utrymme för förbättring lika enkelt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
I Halmstad hamn finns det mycket VAG bilar att titta på om man är intresserad av det, tror dom tar in dom där för hela sverige, står verkligen jättemånga vw och audi/seat bilar. Nya passaten ser iaf betydligt bättre ut än föregångaren. Dock ingen bil som tilltalar mig. Men där kan dom stå & rosta, blåser in mycket saltvindar på dom bilarna, kanske därför dom börjar rosta så tidigt. :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Men det är fortfarande en 20år nyare bil ... Så rättvist kommer det aldrig bli.

850TDI - 9.9sec btw ;) 9.5 eller något sånt med manuell. Ingen raket orginal, ingen som påstått det heller :P
Det går dock relativt enkelt att få fart i dom och få ner tiden till bortåt 7sec. Jag tvivlar på att passaten har samma utrymme för förbättring lika enkelt.
Åhå, den gamle VAG-femman är ganska snabb med andra ord, snabbare än tioventilaren. Det skulle man inte tro, särskilt inte med dieselns smala register och en automatlåda där varje växel är lika lång som en riksdagsdebatt. Iofs, jag har kört Transporter 2.5TDI av nyare snitt och den är inte helt långsam den heller. Och ganska varvvillig för att vara diesel.
av V60D5AWDPolestar
Förbrukning vid första tankning,

Då det skall ut och köras men släp I helgen så tankade jag upp bilen redan med halv tank kvar
idag. Tänkte att jag skulle få förbrukningssiffrorna utan släp.

Så efter 52,8mil där ca 35mil är E4, 10mil landsväg och resterande I Stockholmstrafik så landade
förbrukningen vid pump på 0,64l/mil och färddatorn visade 0,58l/mil.
av V60D5AWDPolestar
Återigen en rapport från "låne-Passaten",

Tankade fullt med Diesel I Sthlm och körde därefter Sthlm -GBG-Malmö-GBG med lugn
körstil på 0,56l/Mil mätt vid pump och 0,54l/Mil enl. färddatorn.

Under de ca 400mil som jag har kört har allt fungerat som det skall. Räknar med att hämta min
GTS V10, skall bli spännande att se hur den fungerar.
Så, I tisdags var det dags att hämta ut nya Passat GTS:en efter den längsta
leveranstiden jag någonsin varit med om, 6 månader och 1 dag.....
Har till dags dato rullat 65mil och än så länge finns inte så mycket att rapportera
utöver de egenskaper som jag fått via 500-mil I en låne-Passat(dock 150HK, framhjusdrift
och 6-stegs DSG). Bra vägegenskaper, comfort och utrymme.

Noterat hittils är dock att 240hk diesel låter råare och mer "dieselaktigt" än 150hk dito,
att ljudnivån vid lansvägskörning sjunkit till en OK nivå med 17" friktionsdäck jämfört
med dubbdäcken på 150HK:aren samt att väghållningen förbättrats ytteliggare med det
ställbara chassit.

När det gäller det ställbara chassit som har tre grundinställningar, så finns det två ytteligare
lägen utöver normal, comfort och sport, nämligen ECO och individuellt. ECO vet jag inte
exakt vad det innebär ännu, noterat att den dock kopplar ur växel när man rullar I utförsbacke.
I individuellt kan man ställa in styrkänslighet, växellådeläge, fjädring, distansberoende farthållare mm.
Vet inte om Volvos dito har samma individuella inställningsmöjlighet. Hur som så käns bilen mkt stadig
I motorvägsfart I sportläge.

Någon prestandatest har det inte blivit ännu då jag fortfarande behandlar nya bilar som mina gamla
moppar och motorcyklar, jag kör in dem.... Vet inte om det behövs eller ej, men det sitter I ryggraden.
Så den skall få leva ett lungt liv I ett par hundra mil innan den får bekänna färg.

Återkommer med mer rapporter framöver.
av Mwi
V60D5AWDPolestar skrev:Någon prestandatest har det inte blivit ännu då jag fortfarande behandlar nya bilar som mina gamla
moppar och motorcyklar, jag kör in dem.... Vet inte om det behövs eller ej, men det sitter I ryggraden.
Så den skall få leva ett lungt liv I ett par hundra mil innan den får bekänna färg.

Återkommer med mer rapporter framöver.
Du måste ju undersöka om angiven toppfart stämmer och om varvstoppet funkar, om inte så är det ju bara att reklamera :D
Ps. jag tror inte majoriteten av läsarna på ett Volvoforum är så nyfikna på en passat, de som är nyfikna på en passat läser säkert på något passatforum.
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. det är klart att vi är nyfikna på bilen man skulle kunna tänka sig är den närmste "konkurrenten" till folkbilen. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 28

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]