Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kanats
tja.
Är det nån som vet hur fördelning är mellan fram och bak på drivningen när det gäller awd på en Xc90 -05?

Märker nu när det har landat lite snö att den inte beter sig som en fyrhjulsdriven brukar göra, man åker rätt fram i kurvor och det känns inte alls som att det "trycker på" från baken.
Det känns som att det är bara på framhjulen den driver.
Testade nyss att gasa till för att kolla om nåt hände med bakhjulen, men såg inte att det spruta snö.
Jag hade en xc70 -01 och där var det avsevärt bättre respons och man kunde lätt trycka på i en kurva och bilen följde med.

Är det nån som har upplevt detta eller känner till att det skulle kunna vara ett problem, det kanske bara ska vara lite driv bak?

Jag har ju Inte fått några felkoder eller annan indikation på att det skulle vara nåt fel, bilen besiktigades för knappt en månad sen ua.

Tacksam för alla svar och funderingar
Samuel
Användarvisningsbild
av wissel
Min "trycker på" så att man verkligen känner att det driver.
Framhjulen släpper inte nånsin oavsett hastighet.
Så känns det inte okej så är det troligen inte okej.
Användarvisningsbild
av johnnype
Lite har man ju buskört nu när vägarna är oplogade här uppe i norr. Rent generellt kan jag säga att om man trycker på med gasen (har automat) i en kurva så skickar den ut bakändan klockrent och ställer upp ett fint 4-hjulsspinn genom kurvan, men DSTC anar ganska omgående vad du håller på med och motverkar det så effektivt att man nästan kan slå huvudet i sidorutan.

Jag vågar inte göra samma sak på torr asfalt för det är nog något som sliter på hylsan och växellådan skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av Kanats
Jag har testat att stänga av DSTC för att testa det, men upplever fortfarande bara drivning fram.
Du skriver något om en hylsa, har löst det på flera trådar, men fattar inte vad det är för hylsa? Vart sitter den och hur kollar man om den är hel/paj? För som det är nu, när det är en massa snö så finns det ingen awd alls.
Vet egentligen inte hur länge den har varit ur funktion heller för man vågar ju inte trycka på på torr asfalt.
av rid54
Det är väl ingen egentlig fördelning av drivkraften fram/bak på Volvos AWD? De är normalt framhjulsdrivna och har automatiskt inkopplingsbar bakhjulsdrift (möjligen gradvis inkoppling). När fyrhjulsdriften är helt inkopplad är det närmast en stum förbindelse mellan fram- och bakaxeldrivning. Om du kan få spinn på framhjulen och bakhjulen inte driver alls så är det nåt fel (som redan nämnts...).
Användarvisningsbild
av Kanats
rid54 skrev:Det är väl ingen egentlig fördelning av drivkraften fram/bak på Volvos AWD? De är normalt framhjulsdrivna och har automatiskt inkopplingsbar bakhjulsdrift (möjligen gradvis inkoppling). När fyrhjulsdriften är helt inkopplad är det närmast en stum förbindelse mellan fram- och bakaxeldrivning. Om du kan få spinn på framhjulen och bakhjulen inte driver alls så är det nåt fel (som redan nämnts...).
Hmm det var det jag trodde....
Är det dyrt att byta detta, många nämner en mutter alt växlingväljare. Det låter galet dyrt att få fixat. :(
Och vet du om övrig drift kan ta skada på något sätt genom att låta det vara och bara köra framhjulsdrift?
Användarvisningsbild
av wissel
sid 105 Manualen:
Start och körning
Fyrhjulsdrift
AWD – All Wheel Drive
Fyrhjulsdriften i din Volvo är alltid inkopplad
och motsvarar mycket högt ställda krav på
tekniska lösningar. Rätt använd ger fyrhjulsdrift
föraren större möjligheter att lösa situationer i
olika sorters väglag jämfört med konventionell
fram eller bakhjulsdrift.
Fyrhjulsdrift innebär att fordonet driver
samtidigt på alla fyra hjulen. Kraften fördelas
automatiskt mellan fram och bakhjulen. Ett
elektroniskt styrt kopplingssystem fördelar
kraften till det hjulpar som i det aktuella väglaget
har det bästa fästet. Detta för att uppnå
bästa möjliga väggrepp och undvika hjulspinn.
Vid normal körning fördelas en större del av
kraften till framhjulen.
Den förbättrade framdrivningen ökar körsäkerheten
i regn, snö och frosthalka.
av rid54
Wissel, den texten från Manualen är en usel beskrivning rent tekniskt, det är mer som en reklamtext. Om man läser tråden om Haldex gen 5 och ytterligare nån tråd i ämnet får man en bättre bild av hur det funkar. Normalt är inte bakaxeln drivande och den kopplas ihop med resten av drivlinan när slirning detekteras. När den är ihopkopplad är det som en "stum" ihopkoppling med resten, fast det görs med en lamellkoppling som kan medge visst "slir". Det är inte alls som en "ständig" fyrhjulsdrift med centraldiff som nuförtiden tycka vara förbehållen ett fåtal märken, Lada NIva exempelvis, och Subaru, tror jag. Inget fel med systemet i sig, men om överföringen mellan framaxel/växellåda till kardan + bakaxel går sönder så märks det inte förrän fyrhjjulsdriften behövs. Det som går sönder tycks ju vara den berömda vinkelväxeln eller också nån splineskoppling ("hylsan") till kardanaxeln eller var den nu sitter.
av svedan
Se till att du hittar en hal vägsnutt, helst is. Full gas (utan antispinn så den tokvarvar). Dock bör du ha en kompis som kollar höger bakhjul. Den ser du inte så bra annars.( Min förra var en -04. Men när fördelningslådan pajade (garanti), så kunde jag inte köra bilen). Om du inte får spinn på något bakhjul, är väl enklast att felsöka hos Volvo..... Lycka till
Användarvisningsbild
av Kanats
svedan skrev:Se till att du hittar en hal vägsnutt, helst is. Full gas (utan antispinn så den tokvarvar). Dock bör du ha en kompis som kollar höger bakhjul. Den ser du inte så bra annars.( Min förra var en -04. Men när fördelningslådan pajade (garanti), så kunde jag inte köra bilen). Om du inte får spinn på något bakhjul, är väl enklast att felsöka hos Volvo..... Lycka till
Testade det inatt faktisk, ingen snö sprutade från vare sig H eller V bakdäck. Så det är bara att bita i det sura äpplet och reparera skiten. Suck, alltid lika kul att se pengar sticka iväg :( :(
Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]