Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Vad hade ni valt då? INte ute efter att styla, kör 3000 mil år, både grusväg + asfalt, mycket långa sträckor.
av Noodles
Köper du en 2.5T så är 16" det minsta du får på. :)
av GmbH
16" är ganska ok

15 är lite fattigt enligt mig :)
Användarvisningsbild
av greeeken
GmbH skrev:16" är ganska ok

15 är lite fattigt enligt mig :)
Richy Rich :D

Va är man om man har 19 då?
av turbomart
NCR skrev:
haxpet skrev:Finns det 15" kvar?? :roll:

Jag tror inte att du märker någon större komfortskillnad mellan 15" och 16". Kanske bilen blir lite mjukare med 15" men den blir samtidigt vingligare och gubbigare (F'låt om du tykcer om gubbigt).
Ja gubbigt vill man ju inte ha med tanke på hur sportig och ungdomlig image en Volvo V70 har.... :twisted:
(R) *FULLTRÄFF! LMAO"*

stora balla fälgar på en "sportig och ungdomlig" V70, är det att kasta pärlor åt svin? Nja, jag vågar nog inte ta ställning i den frågan. Men smaken är ju som bekant som rôven; klôven... I ena vågskålen ligger ekonomifördelen och komfortfördelen. I den andra ligger fåfängan. De väger olika mycket för var och en. Själv kör jag 15". Sommar å vinter. Men det är för att jag är snål.
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:Kan säga att på min 2.4T märks ingen skillnad på 205/55x16 dubbdäck och 225/40x18" sommardäck i bensinförbrukning.

/L
Då brukar ju dock dubbdäck dra betydligt mer. Drygt 1dl/mil mer på vinterdäcken för mig, samma profil och tumtal som sommardäcken men lite smalare.

Intressant är att ungefär samma siffror gällde på 340in trots att jag hade friktionsdäck på denna. Nu pratar jag enbart landsvägskörning då kallstarterna annars har för stor inverkan på vinterhalvåret. Sträckan jag brukar testa är Preem söder i Gävle - Jet vid Solvalla(sthlm).

mvh
Anders
av sportbilsentusiasten
exup skrev:Hade jag vart som dej så hade jag lagt på dom där ynka 4000:- å tjackat ett par 17" istället :D (sorry,lite offtopic)
dito!

Skillnaden i väghållning är en viktig parameter.
Man vill ju kunna väja för vilt/ungar mm!
Dessutom, 15" ser fjuttigt ut i hjulhusen, 16" bättre medan 17" ser bra ut :wink:
4k är ju ingengting på en ny bil o torde vara vettigt då den senare ska säljas :!:
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]