Idag har jag monterat belysning i handtagen :D
Tack till qwerty för den underbara guiden på sidan 5 här i tråden, alla färger m.m. stämde exakt på min MY13!
Eftersom jag hade svarta täcklock så behövde jag ju ljusfördelaren också, Volvo ville ha 245:-/st och jag var inte beredd att betala 980:- för 4 små bitar plast, så in i garaget och hittade en 6 m.m. plexiglasskiva och började såga och fila, jag borrade ett litet hål i änden och smältlimmade dit dioden.
Så här blev resultatet, 4st ljusfördelare:

Det tog ju lite tid att fixa exakt passning och jag hade nog gärna köpt av westcoastrecond, om han har tillverkat.
Sen var jag och köpte dioder, art.nr. 36-3834 Ultravit 19:- på clasohlson, och även en motståndssats där för 149:-
Kabel och krympslang hade jag hemma, att löda ihop motstånd och dioder gick riktigt fint.
Jag har inte mycket erfarenhat av lödning men nu har jag lärt mig mer. :D
Efter några tester beslutade jag att använda 3k ohm motstånd för att få en dämpad belysning som inte lyser ut på ben och inredning för mycket. Allt mellan 330 ohm och ca. 6k ohm fungerar och ger lite olika styrka.
Tänk bara på att det långa benet är plus på dioden och där ska motståndet sitta.
Jag köpte också art. 44-114 grenkontakter på Biltema för att koppla in på befintliga kablar men ändå få en kontakt om man ska ta av dörrsidan.
Här har jag kopplat in grenkontakten.
Sen var det bara trycka dit dom i dörrsidorna, jag tejpade över för att inte ljuset ska komma ut på fel ställen och för att mina specialplastbitar inte skulle hoppa ur hållaren. :D
Och här är resultatet, svårt att få bra bilder, men man får en aning om hur det ser ut:
Max styrka:
Minsta styrka:
Det kändes riktigt skönt att lyckas fixa den snygga belysningen utan att det behöver kosta en massa, det hade aldrig gått utan detta forum och alla kunniga och engagerade människor som finns här, Tack!
____________________________________________________________________________________________________
V70 D5 AWD -13 R-design