Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte försöka tillverka en felkodsläsare enligt en instruktion här på forumet. Det ser enkelt ut men det framgick inte hur man får tag i själva felkods-dosan som sitter i motorutrymmet på månva volvo´s. (liten svarta box med hål i och en röd diod) Jag gissar att en sådan inte går att få tag varken på Bilia eller nån annan återförsäljare(?) Bara skroten som gäller?
lennarte skrev:Volvo 240 -88B och framåt har en lång kabel. Där kan du enkelt "skarva på" OBD uttaget.

Mvvh
Lennart
Jag tror jag var otydlig eller så misstolkade du mig. Jag undrade hur man får tag i denna svarta felkodsläsare som du ser i denna länk : http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 1864df.jpg

(Kabeln med ODB-utag fattar jag är ditsatt i efterhand)
Själva dosan skall sitta i bilen från och med årsmodell -88 B. (Innebär i klartext bilar levererade och registrerade första gången efter 1 juli 1988) Tidigare fanns ingen dosa. Däremot ett mätutag 2-poligt, på vissa modeller, men det var endast för att visa att den eventuella lambdasonden jobbade) -88 A är således bilar levererade och registrerade före 30 juni 1988. Dom har ingen felkoddosa.
Vad har du för årsmodell?
En felkodsdosa om du nu skall ha någon (?) borde du väl kunna hitta på någon bilskrot, men sedan gäller det att koppla in sig rätt i ECU'n. Och det är nog inget som man som "ambitiös amatör", om än aldrig så kunnig, skall ge sig på om man inte har ordentlig dokumentation att luta sig mot.
Tack, men jag känner redan till vad jag behöver, just denna svarta dosa jag länkade till. Jag har inga uttag annat än obd2 under armstödet.
Jag vill minnas det fanns tydliga instruktioner om vilka sladdar som skall lödas vart. Såg enkelt ut, jag har lödt mkt o har bra verktyg för detta.

Nu hittade jag dock kontakter/kabel o mjukvara till pc'n på nätet billigt, väntar svar från säljaren om d funkar på min 940(940 har obd2 men saknar vissa trådar i kontakten)
BlåVolvo skrev:Tack, men jag känner redan till vad jag behöver, just denna svarta dosa jag länkade till.
Den svarta dosan som är märkt "A" tar du lättast från en 240 från -88B och frammåt för den har långa kablar så du kan koppla på OBD uttaget som sitter i andra änden av den gröna kabeln direkt utan andra kablar. Ska du göra en ny kabel mellan kan du ta dosan från vilken 2/7/900 som helst mellan -88B och -96 ( tror jag det var)

Mvh
Lennart
Hur man gör finns beskrivet i forumets FAQ-del.

Om du hittar kabel + mjukvara billigt som fungerar på din 940 så är nog många intresserade av att veta vilken det är. Så berätta om det här isåfall! Jag har själv bara hittat dyra verkstadsinstrument och kablar/mjukvara för äldre datorer (som kräver Windows XP och sånt).
lennarte skrev:
BlåVolvo skrev:Tack, men jag känner redan till vad jag behöver, just denna svarta dosa jag länkade till.
Den svarta dosan som är märkt "A" tar du lättast från en 240 från -88B och frammåt för den har långa kablar så du kan koppla på OBD uttaget som sitter i andra änden av den gröna kabeln direkt utan andra kablar. Ska du göra en ny kabel mellan kan du ta dosan från vilken 2/7/900 som helst mellan -88B och -96 ( tror jag det var)

Mvh
Lennart
Ok kanon, då vet jag exakt! Blir o jaga en gammal 240.

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]