Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
dieseltuc skrev:En utmärkt bil med 7 års nybilsgaranti 15000 mil eller 3 år om du kört mer.
Man kan ju tolka detta på olika sätt, dels att de är kaxiga och erbjuder fina garantier för att ingen kommer att utnyttja dessa, eller så är det för att första ägaren skall vara hyfsat nöjd och få alla fel fixade så att han/hon köper en Kia nästa gång också. Jag kommer att vara andra eller tredje ägaren och snart ha en bil utan garantier. Om bilen går sönder stup i kvarten så är det ju bra med garanti, men det är ju ändå en skitbil då. Nu tror jag inte att Kia pajar speciellt mycket mer än någon annan bil.
dieseltuc skrev:Rost ??
Nu snackar vi inte 70 tals bilar, inga som helst problem på en så ny bil.
Just det, du har ju svaret i "en så ny". När den inte är så ny längre? Fast enligt rostskyddstest så ligger Kia bra till med en fyra i betyg på de flesta modeller de flesta japanska bilar når ju knappt upp till en trea.
dieseltuc skrev: Det handlar en hel del om vad du är beredd att lägga.
Exakt. Jag lägger inte den sortens pengar på något som känns så billigt. Förnuftet säger "ja" men hjärtat säger "nej för fan". Men jag har lurat mig själv andra gånger också :D
Användarvisningsbild
av SvenB
dieseltuc skrev: Volvon är bättre på allt men Sorenton är en trevlig bil. Det handlar en hel del om vad du är beredd att lägga. Du får en utmärkt 4WD familjebil.
dieseltuc skrev: Du kan inte jämföra lågbudget Ceed med en Sorento vi pratar en bil som kostar typ dubbelt så mycket.
Är inte så där särskilt månfa Volvobilar som är dyrare.
Var inte dessa två synpunkterna lite motsägelsefulla :?: Först är Sorento billigare än Volvo, sedan dyrare.
av dieseltuc
Inte om du förstår vad jag menar.

För at förtydliga, hur många Volvo modeller kostar mer än 415-422 Ksek?

en fullutrustad Ceed ca 200 000.

Nybilsgarantin är väldigt viktig för en bil i värdesegmentet och mindre viktigt för en premium.

Volvo är visserligen ett hybridmärke som snarare konkurerar mot Toyota och VW än de tyska premiummärkena. Men de har utpräglade premium modeller som XC60,XC90.XC70.

Om prisbilden är likvärdig så vinner alltid xc60,xc90 över en Sorento. Frågan är hur mycket mer du vill betala eller inte så att säga.
av fredrikwt
Vi hade en Kia Cee´d - fungerade maskinellt bra, ljudnivå osv är så klart åt h-e. Största nageln i ögat - svindyr att serva. Den minsta servicen vi gjorde på den har varit dyrare än små och mellanservicar vi gjort på vår gamla V70 diesel samt BMW X3 diesel... Allt på märkesverkstad. Sen KIAs ständiga utskick av skrämselpropaganda (läs kundtidning) där de hetsar om att alla inte är experter på allt, hur mkt bättre de egna verkstäderna är osv. Varken BMW eller Volvo kör med detta - mervärdet ska väl visa sig ändå tycker jag som kund?? det gör det inte för KIA. Vidare fick vi lämna in på rostlagning innan 1500 mil = garanti. Sen började det rosta i trösklarna men det hävdade man var yttre åverkan (2400 mil) och visst, bilen rullar ju och är det inte torrt och rent så blir ju underredet liksom bilen skitig... Deras garantier ger jag inte mkt för...

Slutligen, min bror har en Kia Carens, en Soul och en Sorento 2010. Just Sorenton har varit tämligen problemfri och gör sitt jobb bra - men inte mkt mer tyvärr. Men en funktionell bil som lastar bra, funkar fint att dra enklare båtar med, och ta sig till stugan på landet. Känslan går ju inte jmf med t.ex. Volvo men den är fullt jämförbar med alla de asiatiska bilmärkena utom möjligen Lexus och Toyota LC i känslan, och personligen tycker jag den känns bättre än motsvarande Hyundai.

Själv ska det mkt till om jag ska köpa en KIA igen, främst pga deras servicepriser och kostnader som kommer efter man har köpt bilen - typiskt "köpa billigt - köpa dyrt"-känsla uppkom hos oss tyvärr. Sen har ju Norrköping vad jag gissar är en av Sveriges sämsta verkstäder och att behöva åka till grannstaden för service och ev garantijobb försvårar ju med.
av fredrikwt
Glömde; förbrukningen i KIA ligger inte i närheten av vad själva anger, vilket iaf våra bilar från BMW och Volvo gjort. KIA/Hyundai i USA får nu betala ut sammanlagt ca 400 mille i USD $ för att deras angivna siffror är så långt från verkligenheten..... Man räknar alltid med högre förbrukning än angiven givetvis, men räkna med ännu högre här.
(Vår Ceed drog på motorväg lika mkt som vår X3 med takbox...)
av llesrof
Jag var faktiskt och provkörde en Sorento för några dagar sedan. Det var en förbaskat trevlig bil att köra. Gott om kraft i dieseln och jag satt rätt bekvämt. Bilen kändes lite kärv men på ett mysigt sätt. Jag satt en halvtrappa upp jämfört med min XC70. Egentligen borde den vara klockren, den uppfyller alla mina krav. Jag skulle till och med få, relativt sett, bra inbyte för mitt vrålåk. Men... den saknade något. Den var så plastig. Det var lite för mycket hårdplast på fel ställen. Det kändes inte helt hundra. Skiten håller säkert ihop hur bra som helst, men det kändes inte bra. Jag ger hellre 250.000:- för en bil som känns helt rätt än 220.000:- för en som bara känns okej.
Användarvisningsbild
av crumpets
Asiaternas klassiska problem. Det finns så många japanska och koreanska bilar som på pappret har allt, och numera till och med är snygga på utsidan, men som totalt saknar själ. Varje gång jag ser en auris hybrid blir jag lite sugen, känns som en grym kombination av smidig bil, hightech och ser lite framtidsmässigt rymdskeppig ut. Men tittar man in i förarmiljön är det en enkelresa till tidigt 90tal. 100% plast, allting. Noll känsla för att det ska kännas skönt i hjärtat att köra bil.

Leta vidare du :) Har du inga enorma platskrav är V40CC en riktigt fin bil.
av llesrof
Gammal tråd det här men värd att diskutera vidare i. Jag åkte i kollegans relativt nya Toyota Avensis häromdagen. Snygg och fräsch bil med riktigt snygg skinnklädsel. Men... väldigt mycket hårdplast. Även på denna var överdelen av dörrsidan av hårdplast. Asiater måste verkligen älska sånt.

Grannens svärson köpte förresten en ny Sorento. Han har visst nytt jobb som är extremt välbetalt och borde kunnat köra i en BMW X5 men tog en ny Sorento. Det kanske inte är en så tokig bil trots allt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12