Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Som Lövet säger, allt annat under det han har investerat i är bortkastade pengar, det är minutlitrarna som räknas och de mindre tvättarna räcker inte till.
av GeBo
klart att de gör. en Kärcher 5-serie räcker till allt du kan och vill göra. Kostar ca 3000:- och bränner inga säkringar från 10A och uppåt.
Användarvisningsbild
av Perra83
GeBo skrev:klart att de gör. en Kärcher 5-serie räcker till allt du kan och vill göra. Kostar ca 3000:- och bränner inga säkringar från 10A och uppåt.
Då är en Nilfisk mycket trevligare. En med gummislang. Slangvindan brukar vara större och rymmer mer slang än Kärcher. En högtrycksslang kan man alltid byta till en bättre och längre.
Det är som sagt många minutliter vatten man vill ha. Enklare tvättar med uppskrämda bar värden ger bara en vattendimma istället för vatten. Som alltid får man vad man betalar för och man vet inget annat innan man har provat.
av GeBo
nu var det ju biltvätt det gällde, inte att avfetta en nedgrisad långtradare.
förmodligen inser TS det omoraliska i att slösa överdrivet med dricksvattnet och väljer hellre att tvätta smartare med mindre miljöpåverkan :D
Användarvisningsbild
av Perra83
GeBo skrev:nu var det ju biltvätt det gällde, inte att avfetta en nedgrisad långtradare.
förmodligen inser TS det omoraliska i att slösa överdrivet med dricksvattnet och väljer hellre att tvätta smartare med mindre miljöpåverkan :D
Nja... med en rejäl tvätt behöver du inte ha tvätten stå mellan fötterna när du tvättar och du kan gå längre från lacken med munstycket med bibehållet tryck och bred vattenstråle. Att spola av en dörrsida går i ett nafs med bred vattenstråle.

Jag har själv varit ung en gång och hade inte jättemycket pengar med första bil och jobb, bodde hemma och ingen i familjen har haft bilvård som intresse. Köpte min första tvätt Kärcher 2 någonting... allt i plast, mycket oväsen för ingenting. Visst den har jag haft i 9 år. Den har tvättar många bilar, stentrappor, plattgångar mm. Där får man verkligen ha munstycket precis intill det som ska tvättas.

Det är magiskt med en rejäl tvätt. Tvätten kan stå en bit ifrån utan att få vattenstänk och annat på sig. Du slipper tänka på att flytta efter tvätten och dra i slangen runt däcken mm.

Finns det någon slant över så satsa lite extra på en bra tvätt. Rätt kul att se grannarna med sina små gula maskiner som knappt blöter bilen :lol:
Användarvisningsbild
av Sierra94
Jag kör en Lavor varmvatten tvätt. Jula sålde den tills 2013. Nu är den grön och heter Hamron istället.

Törs ej säga om det är en kopia eller om de "brandat" den som sitt eget märke.

Jävligt bra tvätt som får ut 90 gradigt vatten med hjälp av dieselvärmare. Går att tvätta bilen fast det är kallt ute då is och snö smälter som smör. Går inte åt så mkt avfettning heller. Och den är perfekt till avloppsrensning och annat i hemmet.

Kostar runt 6500-7000 kr. Ibland har de kampanj på dem (köpte min då för 5000 kr)
Användarvisningsbild
av Jahaja
Sierra94 skrev:Jag kör en Lavor varmvatten tvätt. Jula sålde den tills 2013. Nu är den grön och heter Hamron istället.

Törs ej säga om det är en kopia eller om de "brandat" den som sitt eget märke.

Jävligt bra tvätt som får ut 90 gradigt vatten med hjälp av dieselvärmare. Går att tvätta bilen fast det är kallt ute då is och snö smälter som smör. Går inte åt så mkt avfettning heller. Och den är perfekt till avloppsrensning och annat i hemmet.

Kostar runt 6500-7000 kr. Ibland har de kampanj på dem (köpte min då för 5000 kr)
90 grader?! Är det bra? :-O)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ja, det är väldigt bra. Går såklart att ha den som vanlig tvätt utan värme oxo.
av Lövet
Den körs just nu för 4990:- Har också funderat på den men vattenmängden känns lite tunn?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Den räcker gott. Värmen får skiten att lossna så det behövs inte så mkt vattenmängd. Har använt en sån tvätt i snart 10 år nu. Och den är underbar att motortvätta med. På med lite svag alkalisk avfettning och sen spola av. Blir totalt rent. Likaså när jag renoverar bilar och ska tvätta av ramar mm och lämna iväg på blästring. Nöter man länge nog så blir färgen mjuk och varm och den kan enkelt spolas bort med tvätten.

Perfekt att tvätta enduron med sommar som vinter. Snö smälter och det blir rent övetallt.

Och att kunna tvätta bilen fadt det är kallgrader är kalas. För det är ju när saltet verkar ute man vill kunns spola av.

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu kän[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]