- ons 24 dec 2014, 10:39
940-92 FB motor, alltså ingen oljekylare eller turbo. Plötsligt varnade den för låg kylvätskenivå. Fyllde på, men efter ett par kilometer var det dags igen. Kollade oljan som var som grädde. Bogsering hem. Kylvätskan hade gett frätskador (korrosion) i toppackningsplanet på toppen. Lämnade toppen till Motorrenova i Malmö. Dom slipade rent TIG-svetsade och planade toppen. Nämnde oxå att det var ett vanligt problem på rödmotorer. Vid haveriet hade ca 10 liter kylvätska runnit ner i tråget, men väldigt "grädde" fanns i kylare o slangar.
Toppen är på plats och motorn startad, men vatten (hade ej i glykol nu) rinner rakt in i motorn även innan jag startat den. Expansionstanken töms på en minut. Måste finnas ett läckage i toppen ner mot sumpen, eller i blocket - lågt under kolvringarnas undre vändkant. Förbränningsrum, kolvtoppar, ventiler och tändstift såg mkt bra ut o hade fin jämn färg i alla cylindrarna.
Har funderat ett par nätter hur jag skall gå vidare. Byta motor är det sista alternativet eftersom den (frånsett läckan) är i väldigt gott skick trots 29kmil.
1 Prova BARs leakstopp.
2 Plocka av sumpen och försöka se var vattnet kommer ifrån.
Nån som har ytterligare ideer o tipps?
Toppen är på plats och motorn startad, men vatten (hade ej i glykol nu) rinner rakt in i motorn även innan jag startat den. Expansionstanken töms på en minut. Måste finnas ett läckage i toppen ner mot sumpen, eller i blocket - lågt under kolvringarnas undre vändkant. Förbränningsrum, kolvtoppar, ventiler och tändstift såg mkt bra ut o hade fin jämn färg i alla cylindrarna.
Har funderat ett par nätter hur jag skall gå vidare. Byta motor är det sista alternativet eftersom den (frånsett läckan) är i väldigt gott skick trots 29kmil.
1 Prova BARs leakstopp.
2 Plocka av sumpen och försöka se var vattnet kommer ifrån.
Nån som har ytterligare ideer o tipps?

- By thormiltell