Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Franke
Hey

ny på forumet, och ny med Volvo, då jag planerar att köpa en XC70 -04 med ganska många mil på mätaren.

Den ser fin ut och allt verkar bra, men inget slår erfarenhet, så jag vore mycket tacksam om någon med kunskap om denna vagn kunde ge några ord på vägen, några riktigt viktiga punkter att kolla upp.

Den har inte drag. Jag kommer att eftermontera kula.

MVH

Franke
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Välkommen till Forumen Franke.

Bilen då. Viktigt att se så att alla service är gjorde. My04, då är bilen 10 år & lite till. Kamremmen bör vara bytt bara av den anledningen. Framvagnen brukar få vibrationen med tiden. När du provkör bilen så bromsa & känn efter vibrationer. Samma vid körning.
Kolla, om du kan. Bussningar till främre & bakre länkarmarna.
Kolla så däcken är jämnt slitna. Annars kan hjulinställningen vara fel. Samt lyssna överlag efter missljud.
Det är en fin bil :-D
av Franke
Ok, bra, tack för det.

Vibrationer är aldrig bra, borde märkas när jag kör den.

Har den här modellen automatisk nivåreglering?

Jag har haft bmw tidigare och då kan man se alla tillval via VIN koden på nätet. Finns det för volvo?
av llesrof
Något av det viktigaste är att kolla så att fyrhjulsdriften fungerar som den skall. Spinner framhjulen? Klonkar det när bakhjulen börjar driva? Ofta är det en hylsa mellan växellådan och vinkelväxeln som går sönder eller börjar glappa. Som jag förstått det så sliter det ut splinesen på ingående axel i vinkelväxeln så att man får byta den också. Det är en affär på runt 15000:- Bilen är inte gjord för fullgasaccelerationer med fyra spinnande hjul på asfalt.

Är det automatlåda? De flesta XC70 verkar ha det. Växlar den som den skall? Nu smeker ju inte dessa lådor i växlarna men den skall inte smälla i växlarna. Är automatlådan sköljd någon gång?

Min 2006:a har rullat drygt 19300 mil utan några direkta överraskningar. Fyrhjulsdriften fungerar prima. Lådan växlar bra. Inget direkt skrammel någonstans. Allt elektronik funkar perfekt. Sköter man dessa bilar så håller de bra med reservation för fyrhjulsdriften som många verkar köra sönder. Jag tror jag har en förstärkt hylsa/vinkelväxel. Det påstås ha kommit under 2006. Vid 18500 mil ungefär lät jag byta alla bromsskivor. En parkeringssensor har fött bytas. Likaså pumpen till strålkastarspolningen. På det hela bara småsaker och slitdelar.

Uppdatering: Nivåreglering var standard i summun-paketet. Det kom 2006 och jag vet inte om motsvarande fanns på tidigare modeller och vad det då hette. Min har nivåreglering och den fungerar fortfarande bra. Fast min bil har heller ingen dragkrok så den har inte släpat runt på en massa saker.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle åxå kolla att det inte är något tjall på vevhusventilationen. Du skall ha ett undertryck när du tar bort oljelocket eller lyfter oljestickan......
av valln
Tänkte just skriva att det är viktigt att vevhusventilationen rengjordes vid 16000 mil. Då skall också kamremmen bytas.

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]