NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Kan bidra med mina erfarenheter.

2 ggr vi ca -5 så har bilen helt vägrat starta, finns både batteri och bränsle, men det enda som hänt är att bilen fyller cylindrarna med soppa.. Summa av detta är2 bogseringar till Volvo för rengöring av spridare och cylindrar . Detta har hänt under ca 3000-6400 mil.

Problem nr 2.
Direkt när jag köpte bilen så "kvittrade" bilen mycket, då byttes multiremmen och det blev tyst. Detta tog Volvo handlaren på sig.
Vid 5100 mil byttes multiremmen och spännaren, nu till en uppgraderad variant av spännaren och multiremmen blev ny.

Utöver dessa tvåsaker så har bilen gått bra under de 3 åren jag haft den.

Inget fartmonster men det räcker till, men som många andra säger så varvar den väldigt vid 110-120 km/h.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Stormaren skrev:Jag hade en 1,8f som tjänstebil ett tag . Måste hålla med andra andra att den gick problemfritt i 10000 mil. Sen började det rasa hjullager,bromsa mm. Som vanligt på en Volvo alltså :D . Stora problemet jag kände med bilen var dess serviceintervaller. Kör man 8000 mil om året är det inte hållbart att behöva serva vart 1000:e mil. Jag hann knappt ut från service förrän det var dags igen kändes det som . Nu åker jag passat diesel med 3000 mils intervaller i tjänsten istället .
MEN vad tusan, 8000 mil om året i tjänst var rätt mustigt det du. Gör du annat än ratta bilen om dagarna? :)
Du kunde väl kört den på bensin? :wink:

Kul att höra att de flesta är nöjda i alla fall.

Känns som att den kritik som uppstår beror mycket på att man förväntar sig mer för att det är en Volvo och tycker att den t.ex. bullrar mer än en annan ofta nämnd större bil men glömmer att det är en lite mindre och billigare bil i inköp. 1.8 är ju dessutom ingen jättesnurra och betvivlar att denna kritik uppstår för en t.ex. Ford Focus på samma sätt, därmed får alltså Volvo på pälsen för ett inköp som en kund aktivt har valt och det känns inte helt och hållet rätt. Dessutom kan en V50 inte bli för bra åkmässigt då den säkerligen hade blivit en lite för stark konkurrent till V70, tror jag.

Jag är i alla fall supernöjd med min V50. Ett störande fel som att yttertemperaturmätaren visade fel och dörren inte riktigt ville låsa med fjärren, typiskt fel fram till MY07 (visade sig vara kontakten i a-stolpen till dörren) men tack vare detta forum hittade jag lätt tips och fixade det på en hänvändning.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Mini_ice skrev:2 ggr vi ca -5 så har bilen helt vägrat starta, finns både batteri och bränsle, men det enda som hänt är att bilen fyller cylindrarna med soppa.. Summa av detta är2 bogseringar till Volvo för rengöring av spridare och cylindrar . Detta har hänt under ca 3000-6400 mil.
Jag har tidigare jobbat lite extra som bärgare. Det hände då och då att ägare med 1.8F motorn ville ha starthjälp. Jag fick alltid igång bilarna, antingen genom att nöta med startmotorn och ca 75% nertryckt gaspedal (fungerade i 9 fall av 10), eller koppla loss kontakterna till spridarna och köra ur överflödigt bränsle med startmotorn och sedan koppla på dem igen. Frun råkade dock aldrig ut för detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Micce1980 skrev:
Stormaren skrev:Jag hade en 1,8f som tjänstebil ett tag . Måste hålla med andra andra att den gick problemfritt i 10000 mil. Sen började det rasa hjullager,bromsa mm. Som vanligt på en Volvo alltså :D . Stora problemet jag kände med bilen var dess serviceintervaller. Kör man 8000 mil om året är det inte hållbart att behöva serva vart 1000:e mil. Jag hann knappt ut från service förrän det var dags igen kändes det som . Nu åker jag passat diesel med 3000 mils intervaller i tjänsten istället .
MEN vad tusan, 8000 mil om året i tjänst var rätt mustigt det du. Gör du annat än ratta bilen om dagarna? :)
Serviceintervallen är densamma även om man kör på bensin. Enda skillnaden är att man hinner några mil extra mellan mack-besöken. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
joel80 skrev:
Micce1980 skrev:
Serviceintervallen är densamma även om man kör på bensin. Enda skillnaden är att man hinner några mil extra mellan mack-besöken. :)
Var det inte service var 2000:e mil samt oljebyte var 1000:e mil vid etanoldrift men bara service var 2000:e mil vid bensindrift?

Hehe angående oftare mack-besök, arbetsgivaren brydde sig inte om man tankade bensin eller etanol, kollegorna tankade etanol för att de "kom fortare fram" men missade att de tillbringade den extra på macken samt att ta sig dit istället. :mrgreen: Nu har de förra kollegorna dieslar och är på macken mycket sällan. De missar säkert några korvförsäljningar på detta. :lol: Ja ja, nog om urspårningar nu.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
TreVolvos skrev:
Mini_ice skrev:2 ggr vi ca -5 så har bilen helt vägrat starta, finns både batteri och bränsle, men det enda som hänt är att bilen fyller cylindrarna med soppa.. Summa av detta är2 bogseringar till Volvo för rengöring av spridare och cylindrar . Detta har hänt under ca 3000-6400 mil.
Jag har tidigare jobbat lite extra som bärgare. Det hände då och då att ägare med 1.8F motorn ville ha starthjälp. Jag fick alltid igång bilarna, antingen genom att nöta med startmotorn och ca 75% nertryckt gaspedal (fungerade i 9 fall av 10), eller koppla loss kontakterna till spridarna och köra ur överflödigt bränsle med startmotorn och sedan koppla på dem igen. Frun råkade dock aldrig ut för detta.

Synd att inte jag fick hjälp av dig!!! Volvo sa iaf att de gjorde ren spridarna och ena gången bytte tändstift.. Men som sagt det är vad jag råkat ut för, många verkar fungera hur bra som helst!!

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]