Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robban528
Hej!

Har köpt extraljus som jag ska koppla in. Dom jag köpte har även parkeringsljus så man kan få glödande effekt vid halvljuset.
Är det lagligt att ha det?

Eller ska jag bara koppla in helljuset?

Mvh
Robban528
Användarvisningsbild
av P210
I princip inte. De kan klassas som positionsljus men då ska de sitta i ytterkanterna på fronten och inte ihop, inte heller för nära huvudstrålkastarna.
53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
54 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.
Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.
Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 2 100 mm på släpvagn.
källa: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf
Användarvisningsbild
av Nexus
Gör som jag koppla p-ljus i extraljusen till en brytare så du kan slå av de :D
Användarvisningsbild
av Perc
Parkeringsljuset är till för att visa fordonens ytterkanter, inte för att se häftigt ut i extraljusen.

Samma sak gäller när folk t.ex. eftermonterar LED-varselljus på sin bil. Problemet är bara att lämpligaste stället att montera dem på just den bilen råkar vara nära varandra, i mitten under regplåten. Då dessa dessutom ofta kör med sina varselljus efter mörkrets inbrott vet man inte vad det är man möter.
av Sharkbait
Nexus skrev:Gör som jag koppla p-ljus i extraljusen till en brytare så du kan slå av de :D
:-)-)

Perc skrev:Parkeringsljuset är till för att visa fordonens ytterkanter, inte för att se häftigt ut i extraljusen.

Samma sak gäller när folk t.ex. eftermonterar LED-varselljus på sin bil. Problemet är bara att lämpligaste stället att montera dem på just den bilen råkar vara nära varandra, i mitten under regplåten. Då dessa dessutom ofta kör med sina varselljus efter mörkrets inbrott vet man inte vad det är man möter.

Häftigt eller ej men 5W per lampa i parkeringsljuset i extraljus kan inte vara skadligt oavsett vad lagen säger. Det bländare ej och man ser att en bil kommer.

Värre är väl dessa "lagliga" DRL-bilar som åker runt med obefintlig belysning, läs ej belysning bak, dygnet och året runt. Dålig teknik eller förare som inte kan hantera sitt fordon.
Eller de som åker omkring med varselljus/dimljus (55W) + halvljus (55W/35W Xenon) eller xenon konverterade dimljus(35W/55W Xenon)/varselljus(55W+ Xenon)och bländar medtrafikanter.
av Robban528
Håller med att DRL-bilarna är värre. Man ser ju knappt att en bil är på väg att åka ut ur en parkeringsficka dagtid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sharkbait skrev:Eller de som åker omkring med varselljus/dimljus (55W) + halvljus (55W/35W Xenon) eller xenon konverterade dimljus(35W/55W Xenon)/varselljus(55W+ Xenon)och bländar medtrafikanter.

Nu ska vi inte generalisera här. Ställer man in ljuset korrekt så bländar INTE xenon-konvertade dimljus. Det samma gäller halv+dimljus.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]