Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Är klassningen rätt spelar märket ingen roll. Kör på!

Dessutom tar jag hellre en motor som fått "Motorgold" bytt var 1000e mil än nån mega-Castrol superduper som bytts efter 3000 mil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
d5summum skrev:Håller Ullared oljan samma kvalitet som deras övriga sortiment skulle jag inte ens använda den till gräsklipparen
Äch, de har mycket bra saker och "möe" skit. Sen varför folk åker dit som inte har vägarna förbi går över mitt förstånd. De skulle iof kunna öka intresset för mig om de hade fri oljeservice samt biltvätt medans man shoppar. :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
lennarte skrev:Står det i din instruktionsbok att din motor ska ha API-SN, så duger den utmärkt. Sedan är det ju så att motortillverkarna överdriver kvalitetskraven betydligt. Dom måste rekomendera en olja som uppfyller deras krav för alla tänkbara väder, körförhållanden och klimat. Din körning kanske inte kräver hälften så "bra" olja. Tänk så här, hur ofta startar jag motorn mitt i vintern vid -40° och kör sedan hela dagen i högsta hastighet i +40°. Orignal rekonenderad olja ska klara detta. + att den ska klara 3000 mils bytesintervaller. Kör du på ett annat sätt kan du använda en annan olja. Sedan är inte Helsyntet ett alldeles självklart val. Byter man olja oftare än tillverkarens rekommendationer ( rekomenderas), klarar du dig länge på Semisyntetisk olja. Jag förmodar att du inte har en helt ny bil (då hade du aldrig övervägt att köpa olja i Ullaered) och att du har bensinmotor (API SN) då klarar du dig långt på den olja du köpt, och överväg semisyntetisk olja nästa gång. Och undvik 0w och 5w olja om du inte bor långt norrut där det stadigvarande är under -20°

Mvh
Lennart
Tvärt om, lennartse. En 5W-40 är en ypperlig allround-olja som lämpar sig väl för de flesta motorer. Den har bra kallstartsegenskaper och blir inte blaskig varma sommardagar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:Tvärt om, lennartse. En 5W-40 är en ypperlig allround-olja som lämpar sig väl för de flesta motorer. Den har bra kallstartsegenskaper och blir inte blaskig varma sommardagar

"Men 15W-50 tätar ju oljeläckagen!!!" :roll:

Visste redan innan jag klickade in på tråden att det skulle vara sånt här trams mellan märkes-bö... och dom som förstår lite mer... :|
Användarvisningsbild
av milktrucker
15W-40 är en mineralolja som främst används till små marina dieselmotorer och till lastbilsmotorer, eftersom de inte har flertalet upprepade kallstarter i sträng kyla och för att motorerna inte varvas.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tottoman skrev:Motorgold = Gammal spillolja som återvinns, processas och sedan säljs som ny.

http://update.mineraloel-raffinerie.com ... ocess.html
Jag var rädd för att det just var sådan olja. Tappar en sådan olja inte sina egenskaper ganska fort?
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:
lennarte skrev:Står det i din instruktionsbok att din motor ska ha API-SN, så duger den utmärkt. Sedan är det ju så att motortillverkarna överdriver kvalitetskraven betydligt. Dom måste rekomendera en olja som uppfyller deras krav för alla tänkbara väder, körförhållanden och klimat. Din körning kanske inte kräver hälften så "bra" olja. Tänk så här, hur ofta startar jag motorn mitt i vintern vid -40° och kör sedan hela dagen i högsta hastighet i +40°. Orignal rekonenderad olja ska klara detta. + att den ska klara 3000 mils bytesintervaller. Kör du på ett annat sätt kan du använda en annan olja. Sedan är inte Helsyntet ett alldeles självklart val. Byter man olja oftare än tillverkarens rekommendationer ( rekomenderas), klarar du dig länge på Semisyntetisk olja. Jag förmodar att du inte har en helt ny bil (då hade du aldrig övervägt att köpa olja i Ullaered) och att du har bensinmotor (API SN) då klarar du dig långt på den olja du köpt, och överväg semisyntetisk olja nästa gång. Och undvik 0w och 5w olja om du inte bor långt norrut där det stadigvarande är under -20°

Mvh
Lennart
Tvärt om, lennartse. En 5W-40 är en ypperlig allround-olja som lämpar sig väl för de flesta motorer. Den har bra kallstartsegenskaper och blir inte blaskig varma sommardagar
Som jag skrev, bor du inte där det är -20° jämt är helsyntet överreklamerad. Därmed inte sagt att man inte ska köpa den om man vill ha sådan olja. Vi lever ju i en fri värld. I alla fall vi här uppe i Sverige. Men att köpa olja av ett visst märke eller över ett visst pris bara för att det ska vara bättre, då är man nog lurad

Mvh
Lennart

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]