Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, jag har en volvo v70 -01 2.4T FD polisbil som jag har några frågor ang service.

Bilen är servad var 1000-e mil med
*volvo original service
*bas
*underhållsservice

Bilens har nu gått ca 12400 mil i skrivande stund och det är då ca 1500 mil sedan oljebyte. Är det någon som har något schema för vad som ska göras på dem kommande serviceintervallerna? Tex vad ska göras på 12/13k servicen?

Olja och oljefilter tänkte jag svänga in på närmare volvo verkstad och köpa och byta det snarast. När ska tex bränslefilter, tändstift osv bytas?

Sedan funderar jag också på om det ens är värt att göra " volvos mjukvaruuppdatering " när den är optimerad av polisen sedan tidigare? Annars kan jag lika gärna serva bilen själv. Bara jag vet vad som ska göras.

Servicelampan ska väl lysa en liten stund varje gång man startar bilen sedan slockna? Det har den iallafall gjort sedan jag köpte den.

Lite info om vad som är gjort senaste servicerna enligt boken

10k mil (volvo original,bas,underhåll) sedan står det under - olja,filter,belägg bak, styr..ar , övre motorfäste & luftfilter.

11k mil - Endast bas. Oljebyte motor, vxl, bromsvätska.

Dock så tror jag INTE att kamremen är bytt då jag kollade serviceboken nu och senaste " fulla service volvo original bas och underhåll gjordes 07-08-24 vid 9700 mil.

Sedan står det under att 09-08-24 vid 10300 mil bytte dem olja,filter,belägg bak, styr..ar, övre motorfäste,luftfilter.

Så jag antar att dem har smällt med bilen och sedan har den blivit ståendes på verkstad.? För sen vid 10800 mil 2012-02-28 så är endast bas service gjord ( olja motor, vxl, bromsvätska.

Sedan har dem väl sålt bilen till en firma som sköter försäljningen för under står det
2013-02-04 10900 mil motorolja ( skada på motorbalk ).

Så frågan är ju nu hur pass viktigt ett kamremsbyte är idag? Det är ju ändå en 10 lappar man måste slänga ut så skjuter gärna på det så länge som möjligt..

För jag antar att bilen har stått inomhus på en verkstad en längre tid, hur mycket skada tar kamremen då? Den har ju trots allt ändå bara gått 12500 mil. Det finns ju ett tele nr i serviceboken till firman som utfört alla servicar, jag tänkte slå dem en signal och kolla om dem bytt kamrem någon gång. För det borde väl finnas dokumenterat i deras datorbas?

Tack på hörhand.

Mvh
Daniel.
Kamremsbyte är 16000mil eller 10år de som infaller först..Sedan nå 10000kr för kamremsbyte då har du hittade den dyraste firman ;)..ja betala 3000kr för mitt byte på en större verkstad
Servicelampa ska slockna samtidigt som alla andra lampor.
Om kamremmen inte är bytt, byt. Bilen är 13 år gammal. Jag har en svärson som resonerade lite som du att bilen har stått stilla länge, han skrotade motorn.
Optimerad och optimerad, 2.4T är alltid 2.4T och den levererar sina 200 ponnys oavswtt om karlsson på ringvägen 14 köpt den eller om polisen köpt den, s.k helbilsgodkännande.
Är du säker på service boken tillhör bilen du köpt. Låter märkligt att en fd polisbil skulle rullat så få mil. Jag hade genast börjat rota i ägaruppgifter på bilen.
Precis som Nexus säger, jag skulle lämna in den på Volvoverkstad, be dom skriva ut rubbet
på vad som gjorts på denna bilen. Allt finns ju i deras VIDAserver. Polisen servar ju på VolvoÅF. Det tar dom några minuter
och du har ut rubbet i åtgärder sedan bilen var ny. Serva den där vart fall första gången
så du VET vad som gäller.
TOBZTER - 3000 bara? Helvete va billigt du kom undan! :)

SEVERIN - bra pris!

SVENB - Jag förstår och det är så klart mycket bättre att gardera sig och byta den, dock så vet jag inte om den är bytt eller ej.. Var i kontakt med bili där den servats alla gånger, dock så hittade dem endast senaste servicen. 2007.

MILKTRUCKER - Ja, absolut. Dock så optimerar ju polisen sina bilar och så är det 200 extra prylar i bilen. Allting är ju förstärkt för att klara mera, Det framkommer ju inte i fordonsidentiteten.

NEXUS - Ja, jag är säker. Det är polismyndigheten står det längst bak samt rek nret. Har ringt volvo och senaste servicen stämmer överens med boken, att den är fd polisbil. Köpte den av ett statligt företag som säljer fd polisbilar medmera. ( Fordonskammaren )

Ringde "brabil" idag där den har blivit servad alla gånger, dock så sittar dem endast senaste servicen ifrån 2007. Konstigt kan man tycka, dock servad av samma snubbe alla gånger var 1000e mil. Den har ju stått en massa år så troligtvis är inte kamremen bytt. Jag har faktiskt ingen aning. Den var ju 6/7 år gammal när den var på senaste dokumenterade servicen. Sedan har dem väl smällt med den ( tror jag ) så då den har blivit ståendes på verkstad sedan sålts vidare en massa år senare.
Kontrollera om det sitter någon dekal på kamremskåpan att remmen är bytt. Men frågan är varför polisen skulle bytt remmen innan den skulle bytas
SvenB skrev:Kontrollera om det sitter någon dekal på kamremskåpan att remmen är bytt. Men frågan är varför polisen skulle bytt remmen innan den skulle bytas
Det sitter en vit lapp på kåpan. Fast jag antar att det är lappen som sitter där när man köper bilen för det står

Part NO.(P) 1282307
Streckkod
Serial NO.(T) 1474099
Streckkod
b5244T3 Sedan 01 nere till höger

Jag antar att det bara är motorbetäckningen samt årsmodell?
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]