Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Tycker fortfarande det blir mycket olja i förhållande till mängden skit man får ut. Skulle nog hellre byta 8 liter lite oftare istället, så den nya oljan får en chans att samla upp lite skräp.

Och oljan du får ut har ju passerat filtret 11 miljoner gånger. Det som gör oljan mörk är det som är så smått att det åker rakt igenom filtret.
Användarvisningsbild
av lilleman
Sparkz skrev:Tycker fortfarande det blir mycket olja i förhållande till mängden skit man får ut. Skulle nog hellre byta 8 liter lite oftare istället, så den nya oljan får en chans att samla upp lite skräp.

Och oljan du får ut har ju passerat filtret 11 miljoner gånger. Det som gör oljan mörk är det som är så smått att det åker rakt igenom filtret.
håller med sparkz jag har alltid gjortså med båda mina automatare än så länge inga broblem 740in har rullat 41000 miloch den smeker in växlarna :lol: precis som 940in som rullat39000 mvh/roger
av *pettson*
lilleman skrev:
Sparkz skrev:Tycker fortfarande det blir mycket olja i förhållande till mängden skit man får ut. Skulle nog hellre byta 8 liter lite oftare istället, så den nya oljan får en chans att samla upp lite skräp.

håller med sparkz jag har alltid gjortså med båda mina automatare än så länge inga broblem 740in har rullat 41000 miloch den smeker in växlarna :lol: precis som 940in som rullat39000 mvh/roger
varken 740:n eller 940:n har den typen av filter..bägge dom har bytbara med MYCKET större genomsläpp än AW50-42 lådan..

Men ni gör som ni vill.
av Blade25
Tror jag vill spola lite ändå!
Men vilken olja är bäst, alla har olika åsikter om detta
men vilken funkar bra??
av JH
Mobil ATF 3309 är avsedd för de senare 5-växlade lådorna, ej de tidigare. Möjligen gäller också det omvända, att Dexron III/Biltema ej passar nyare.
av jockmos
vilket bra forum detta är!!
perfekt att kunna kolla lite tips,handla grejer sen bara att sätta igång.
12mm slangen passade som en hanske m.m när jag "spolade" automatlådan idag..växlar som en gud numera!
av bailey
Hej. Kör Volvo s80 "yrkessmässigt" och spolade automaten enl service schema på Bilia (tror det var på 12,000 mil) det gick åt en he. massa olja har för mig att det var 3ggr så mycket som ryms i lådan.
Kostade som vanligt en smärre förmögenhet.
Mvh Bailey
Användarvisningsbild
av uno83
Blir inte motorn sur om man kör den 30 sekunder i taget för att pumpa?
av bailey
Man kör motorn hela tiden under oljebytet
av Addict
*pettson* skrev:
Blade25 skrev:Aha det lät mkt bättre än den här:
http://forum.nordicr.com/viewtopic.php?t=4082
Så det är bara ta ut pluggen o hälla på tills ny olja kommer ut?!
Beskrivningen du länkat till är ENDA sättet att byta olja i både turbinen och tråget. Med andra ord i hela lådan.
så följ länkens råd.
Det är en mycket bra beskrivning, utan tvekan!

Jag mäter dock oljemängden som kommer ur lådan genom att fylla graderade dunkar eller enlitersdunkar. Så häller jag i exakt samma mängd i lådan igen med 2 liters mellanrum.
En bra olja att använda är Agrols ATF Dexron III som kostar lite över 800kr för en dunk på 20 liter.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]