Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gött att den har farthållare iaf, hade en caddy i ett jobb tidigare, riktigt drygt att köra mycket motorväg med den. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Den här kommer rulla mest i Stockholm.. så tror inte farthållaren kommer användas så mycket.. men på dom enstaka långresorna blir det skönt. :)
Att den inte har Xenon gör också mindre tycker jag då den som sagt kommer rulla mest i stadsmiljö.
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Bilen har DSG.. Dock vet jag inte om en är DSG6 eller 7... var kan jag hitta det? Det är en MY13.
Kan ju förklara skillnaden på dem.

DSG7 har torra kopplingar, så den känns i startögonblicket ungefär som en manuell låda där någon annan manövrerar kopplingen åt dig och möter lite med gasen. En DSG6 har kopplingar i oljebad vilket innebär att den kan slira mer på kopplingen så den känns mer som en automat.

DSG6 måste dock servas med olje- och filterbyte som en automat. DSG7 har bara en skvätt växellådsolja som i en manuell låda och den byter man ju typ aldrig. Sen kan det hända att växelroboten har nån hydraulolja också men den slits inte på samma vis.

Kopplingarna har varit lite av ett sorgebarn på DSG7 men dom förnyades typ 2012 och så jobbar man ju kontinuerligt med programvaran också. Min har gått helt problemfritt hittills, dock lämnar uppförandet i vissa situationer en del att önska. Den lägger i tvåan lite för tidigt och ligger där och slirar på kopplingen istället för att köra på ettan med kopplingen uppsläppt. Säkert för komfortens skull. Jag gör ju samma sak själv ibland när jag kör manuellt men det är på nåt vis jobbigare då det är bilen som gör det utan att man kan påverka.

Men då man väl har rull på bilen ramlar växlarna i hur fint som helst. Kanonlåda. :)
av Lövet
Nog är det väl 75kW diesel modellen som han köpt? Den har dsg7.
http://www.volkswagen-transportbilar.se ... ights.html

edit: Det blev också en retorisk fråga. Nu har jag hittat bilen han köpt. Den finns kvar på nätet. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Tror dom tog bort den vi köpte.. Men hade 3st likadana inne som gått några hundra/1000 mil mer. Dom hade samma bilder i annonserna! Haha
Användarvisningsbild
av Perc
Jäverhammar skrev:Trodde att 1.6 fortfarande fick hålla till godo med slirautomaten medans TSI motorena har DSG7 eller DSG6 beroende på effekt?
Nä, det har mig veterligen aldrig funnits nån 1.6 TDI med slirautomat. Dom har alla DSG7 precis som TSI-motorerna under två liter.

2.0 TSI och TDI samt gamla hederliga 1.9 TDI har DSG6.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]