Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

tottish85 skrev:Idag har vi packad snö som det har regnat på...en riktig halkbana ;) Då är de halkigt oavsett vad man kör på...undantaget skulle kunna vara riktigt rally-isdäck :)
Ja men så är det ju! Sen imorgon då är det sandat eller nått. Nån dag varje år som det är glashalt och då är det lika halt med dubbat.
så nu har jag slängt på 195/65/R15 Michelin X-ice friktonsdäck, gud vilken känsla. Är supernöjd. Känns som att sväva fram ljudlöst 8)
Perra83 skrev:
tottish85 skrev:Idag har vi packad snö som det har regnat på...en riktig halkbana ;) Då är de halkigt oavsett vad man kör på...undantaget skulle kunna vara riktigt rally-isdäck :)
Ja men så är det ju! Sen imorgon då är det sandat eller nått. Nån dag varje år som det är glashalt och då är det lika halt med dubbat.

På Gotland är det så nästan hela vintern... Nja men oftare än på fastlandet. Men här anpassar vi farten efter väglaget. Sandar gör dem varannan Lördag i var tredje kurva :lol: Skämtosido. Dem kunde sanda bättre. Jag skulle aldrig köra dubbfria däck här. Inte i Norrbotten heller.
Där förstår ja helt och hållet valet av dubbdäck! Men HÄR i norrbotten har vi kanonfina vintervägar så varför skulle du inte köra dubbfritt här undrar jag? :)

Om man ska se de rent säkerhetsmässigt så drabbas ju södra sverige av svartis/blixthalka osv...är det någonstans man EGENTLIGEN bör ha dubbdäck så är det faktiskt i södra Sverige. Här uppe så har vi ju kvar samma snö på vägen i april som kom i nov/dec, med andra ord riktigt packad snö så de är kanonfäste med dubbfritt :) Inne i städerna kan de bli lite polerad is i korsningar pga lokaltrafiken (bussarna).

Ja hade en skruttbil en vinter, Nissan Datsun Cherry... även på den slängde jag på nya dubbfria och trots den låga vikten och cykelhjulen 175/70R13 så var ja oftast först iväg i korsningarna, bredvid mig hörde man rasslet från de slirande dubbdäcken ;)
tottish85 skrev:Där förstår ja helt och hållet valet av dubbdäck! Men HÄR i norrbotten har vi kanonfina vintervägar så varför skulle du inte köra dubbfritt här undrar jag? :)

Om man ska se de rent säkerhetsmässigt så drabbas ju södra sverige av svartis/blixthalka osv...är det någonstans man EGENTLIGEN bör ha dubbdäck så är det faktiskt i södra Sverige. Här uppe så har vi ju kvar samma snö på vägen i april som kom i nov/dec, med andra ord riktigt packad snö så de är kanonfäste med dubbfritt :) Inne i städerna kan de bli lite polerad is i korsningar pga lokaltrafiken (bussarna).
:-)-)

Äntligen någon som säger samma sak
tottish85 skrev:Där förstår ja helt och hållet valet av dubbdäck! Men HÄR i norrbotten har vi kanonfina vintervägar så varför skulle du inte köra dubbfritt här undrar jag? :)
Det undrar jag med. Jag vet inte hur många gånger jag läst foruminlägg där man resonerar ungefär att i Norrbotten, där behöver man minsann dubb eftersom det är mycket snö och kallt och blablabla. I söder där det är asfalt (varvat med blixthalka) går det minsann med dubbfritt.

Jag fattar inte riktigt resonemanget här. Dubb är bra då det är blankis med regnvatten på, annars klarar man sig lika bra utan. För de flesta verkar dubbar fungera som nån sorts placebo som skapar trygghet när det har snöat eller när det finns chemtrails på himlen eller nåt. Jag vet inte. Men resonemanget som de flesta har är ganska skevt.

Ja hade en skruttbil en vinter, Nissan Datsun Cherry... även på den slängde jag på nya dubbfria och trots den låga vikten och cykelhjulen 175/70R13 så var ja oftast först iväg i korsningarna, bredvid mig hörde man rasslet från de slirande dubbdäcken ;)
Finns dagar med en temperatur övert noll eller runt nollan. Då smälter den packade snön på utan & vid kyla blir det glans is. Sist jag va uppe, månadsskiftet Feb-Mars vart det 4-5 plus. Men kallt på natten. Det var ingen jätte bra väg från Lule till Älvsbyn... Sen när jag skulle hem var det snöstorm.
Nu vet ju jag inte dina intressen Tottish85. Men att dra ett stort skotersläp med en eller flera skotrar på dubbfritt. Jag skulle aldrig dra släp med dubbfritt. Men alla är vi olika :D

Håller absolut med att det är bra med dubbdäck här i södra Sverige.

Kör till jobbet tidigt, ofta innan saltbilen varit ute. Det är ogta vägbanan är isig då.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12