Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ProShine
Har ikväll bytt spjällhuset på frugans S80 2,4T 2001, eftersom den ryckte på jämn gas förut. Bytte till spjället med gul lapp... Killen jag köpte det av sa att de skulle funka till denna kärran efter att han fått regnr och kolla upp chassi nr mm.

När bilen är kall går den kanon i cirka 30 sekunder, sen börjar den pendla kraftigt i varv och går jätte dåligt. Svarar på gas när man står still, men varvar max 4000..

Behöver lite idéer och förslag på åtgärd. Eller är det bara till att byta tillbaka till det gamla spjället tro?

Finns det möjligen någon i närheten av Malmö/Lund som har möjlighet att läsa felkoder?

Med vänlig hälsning
Daniel
så du köpte spjället privat?
Användarvisningsbild
av ErikT
Hej.

Om jag har uppfattat det rätt så har du tagit bort det gamla spjällhuset och monterat dit ett annat. Då finns risk att du måste "gifta ihop" det spjällhuset med bilens styrenhet, och det görs med programvara som en auktoriserad Volvoverkstad har tillgång till.
av Arnold
Det låter som om bilen går in i Limphome-läge. Om du kör bilen - går den i högst 40 till 50 km/tim? Det du beskriver är så spjällen med vit etikett ofta beter sig när de säger upp sig. Det är som EikT säger, det kan funka med en uppdatering av programvaran i spjället. När du monterar ett begagnat spjäll så är det inte säkert att det har rätt programvara för din bil. En uppdatering går på runt en tusenlapp. Volvo och Mechanum gör uppdateringen.

Jag känner mig också tveksam till att det var fel på spjället från början. Att det rycker kan vara andra orsaker.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]