Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Andersson
har en volvo v70 04 2,4. vid kall start hörs ett tjutande ljud när man gasar lätt detta ljud försvinner när bilen blivit varm. någon som har något förslag på vad det kan vara
Användarvisningsbild
av greeeken
Det kan väll inte vara en halvtrasig vattenpump?
av Anders Andersson
det tror jag inte för det är ett väldigt lågt ljud, det går väl alltid slå på radion då hörs det inte :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Anders Andersson skrev:det tror jag inte för det är ett väldigt lågt ljud, det går väl alltid slå på radion då hörs det inte :lol:
Kan ju vara någon sliten rem, men då ska de väll låta hela tiden
av cme
Vad menar du med "tjutande". Menar du högfrekvent som en "piezo-kristall" eller lägre frekvens. Soppapumpen "piper" ganska högt (dvs jag som ägare hör det men ingen annan) med hög frekvens dock är volymen låg. Om jag gasar och alla andra ljud ökar i styrka så drunkar detta ljud i det andra.

Kommer ljudet från nåt som roterar och har med remmarna att göra så är ljudet normalt av lite lägre frekvens. Ibland kan man spåra ljudkällan med stetoskop (alt utesluta var ljudet genereras).

cme
av Anders Andersson
det är nog som du beskriver det hög frekvens men låg volym och som sagt försvinner om det blir lite ljud runt omkring
Användarvisningsbild
av Massa
Jag hade en S60 -02 förut och den hade konstant ett tjutande ljud likt det från vissa TV:apparater. Vet dock inte vad det berodde på, men mkt irriterande var det!
Hördes som tur var mest utanför bilen.
Användarvisningsbild
av Chrasher
Har också ett tjutande ljud..ett högfrekvent ljud...typ dammsugare.

Det försvinner också när motorn har blivit riktigt varm...jag har fått för mig att det har någonting med acc:n att göra. Ibland knäpper det till i motorn precis som något slår till och då försvinner det för en liten stund.
av Daddan
Tjutandet likt en TV (högfrekvent ljud) är som redan sagts bränslepumpen. Skitjobbigt ljud som tydligen inte går att åtgärda.
Användarvisningsbild
av greeeken
Chrasher skrev:Har också ett tjutande ljud..ett högfrekvent ljud...typ dammsugare.

Det försvinner också när motorn har blivit riktigt varm...jag har fått för mig att det har någonting med acc:n att göra. Ibland knäpper det till i motorn precis som något slår till och då försvinner det för en liten stund.
Det är väll kompressorn som går igång då ?

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]