Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo V70 2,4 (170hk) från 2001 sa ifrån häromdagen när jag skulle köra från jobbet, batterilampan började blinka (inte rythmiskt, utan i otakt).
Trots att det i manualen stod att "Lyser det en batteri-symbol, uppsök verkstad snarast"
Sen efter en stund när jag stängt av den någon timme och provade igen, så körde jag en bit sen tändes batterilampan och lyste konstant, sen tändes abs- och antisladdsymbolerna, sen körde jag lite till så tändes bromslampan och då körde jag till parkeringen och stängde av den. Provade sen med en multimeter och fick fram att bilen inte laddade batteriet, dvs generatorn genererade inte ström.
Drog ut generatorn och provade laddningsregulatorn, den funkade halvdant så bytte till en ny som gav bra värden (OHM) innan vi satt dit den, sen provade vi att snurra på frihjulet (för hand och sen med en skruvdragare med putstillbehör på) och då genererade den Pytte lite ström, 0,3 volt som mest, så bytte till en ny generator från biltema (1500kr) och vi kollade även den och den genererade mer ström än 0,3 volt, har för mig det var iaf 2-4 volt (blir inte så bra med skruvdragar-knepet ändå men men)

Så tryckte i alla fall dit den nya generatorn och provade bilen, samma skit igen..

Bytte till ett annat batteri, funkar ändå inte, gamla batteriet laddas i en polares bil, så inget fel där heller..

Genererar inte ström till batteriet, båda har snurrat fortfarande men inte gett ström..

Någon Som har en blekaste aning om vad det kan vara?
Är helmysko det här!

Med vänliga hälsningar, Ekaremål
Ääääeeh, "mer ström än 0,3 volt".
Inte för att vara någon ordmärkare utan mer nyfiken på vad du har mätt. Ström mäts i Ampere. Spänning mäts i Volt. Spänningen från en generator som laddar skall vara minst 13,8 volt. Vad strömmen skall vara beror på batteriet och dess status vid det aktuella tillfället. Ett tomt batteri kan säkert släppa igenom 5 - 6 Ampere eller mer. (Mycket beroende på vad laddaren kan ge) Ett batteri som närmar sig fulladdat kanske släpper igenom 1 Ampere.
Och lite mätteknik: Spänning, Volt mäts från en punkt i kretsen och till jord. Strömmen, Ampere mäts genom en ledare. Ett fulladdat batteri skall ha en vilospänning på 12,7 Volt ungefär. Ett urladdat batteri får inte understiga 11,8 Volt vilospänning. Det måste laddas omedelbart. Annars börjar batteriets nedbrytning. Vilospänning är när batteriet inte har fått varken laddning eller belastning efter en ½-timma eller mer.
TS får ursäkta, men fel- och felsöknings-beskrivningen ter sig som Rådvill påpekat, så förvirrad för den kunnige, att det mycket väl skulle kunna vara t.ex. DIM dvs instrumentklustret som är felaktigt och inte laddningen. Inte ovanligt med DIM-problem på dessa bilar, går i så fall att laga.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]