Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Körglädje verkar vara något som:
  • de flesta bilförare tycker är viktigt,
  • något som alla biltillverkare tycker är viktigt att få fram att deras bilar har,
  • något som bilförsäljare säljer.
Men vad exakt handlar körglädje om? Kan man verkligen köpa körglädje? Hur viktigt är körglädje?
Här på jagrullar så nämns körglädje titt som tätt, utan att man går närmare in på man egentligen menar.

Vad handlar körglädje om för dig? Finns det körglädje i en Volvo? Vad skulle körglädje handla om i din drömbil?
Lyft nu fram alla aspekter av körglädje! :D
vägegenskaper, att kunna släppa loss alla hästar som bilen har och den sitter som en smäck på vägen, ett tryggt och stabilt uppförande

Men det kan lika gärna vara att pressa turbon med ett riktigt tungt släp på kroken, eller ute i terrrängen och låta bilen visa vad den går för
Användarvisningsbild
av Camel
Vad som är körglädje är högst individuellt. För min del är det:

Trafiken

Körglädje på allmän väg definierar jag som att medtrafikanterna är pålästa om trafikreglerna och att de är samarbetsinriktade så att trafiken flyter effektivt, smidigt och säkert. Vidare att trafikmiljön har systemgränser som medför rimliga förhållanden för alla trafikantgrupper och att trafiksäkerhet är överordnat över alla andra intressen när trafikmiljön utformas. Men grunden för ett transportsystem är och förblir att transportarbete ska utföras med rimliga reshastigheter. Detta måste inrymmas i systemutformningen som ett av grundkriterierna. I systemutformningen får man inte kompensera för ett dåligt trafiksäkerhetsarbete genom att sätta orimligt låga hastighetsgränser. Det ska vara solida åtgärder för trafiksäkerhet rakt igenom som medger hastighetsgränser som absoluta majoriteten följer. Då kan jag säkert känna både körglädje och extra glädje. Här finns totalt sett mycket kvar att göra innan jag blir nöjd.

Fordonet
Körglädje på allmän väg har också med fordonet att göra, det ska ha bra passiv säkerhet, det ska ha bra aktiv säkerhet, särskilt då bra bromsar, däck och väghållning, det ska ha bra belysning (särskilt halvljuset) samt bra förarmiljö då många timmar ska tillbringas i bilen. Vidare ska fordonet klara av alla de användningssätt det normalt utsätts för, t.ex. fullastad, olastad, högfartskörning, stadstrafik, husvagnsdragning, vintertemperaturer, sommartemperaturer. Bilen ska vara kommunikativ. Utöver dessa måsten, när de är uppfyllda, måste det också till en drivkälla som är mer än tillräcklig för användningsområdet så att marginal finns. Det finns också användningsområden som definieras som icke behövliga. Och då kan marginalen behövas. Annars uteblir körglädjen, åtminstone vid de tillfällena. Volvon jag kör nu uppfyller dessa kriterier hyfsat för min del. Forden uppfyller bara delvis kriterierna. Men jag använder dessa båda bilar för olika ändamål.

Om inte dessa förutsättningar för både trafikmiljön och fordonet är uppfyllda är det svårt för mig att känna körglädje som jag definierar den på allmän väg. :wink:

Kriterierna för körglädje på bana är något helt annat än körglädje på allmän väg för min del. Och då går både Volvon och Forden bort. :mrgreen:
av *pettson*
Körglädje är olika för alla.
För mej är körglädje just att köra bilen som gör mej glad.
Låter pundaraktigt. Men vad menar jag då?

Det är upp till vilken bil jag kör, vad jag förväntar mej av den.
Minin, tja det goa motorljudet och körbarheten i den unika motorn som bara vi har. Smyga eller piska skiten ur den nercabbat, som att åka en rejäl gocart. Alla ser dej ingen har en likadan. Ingen kan köpa en. Gör mej också glad. Gör att man ser fram mot att köra bilen.

855:an. En sleeper som tog dej tryggt från a till b med mina krav på chassiereaktioner och broms. Bilen ska vara en förlängd del av mej. Jag ska känna allt den vill.
Lika snäll i 50km/h som 180km/h. Med snabba reaktioner i chassiet.
Gick snålt om du ville, eller piskade iväg rejält. Alltid odramatiskt för dej som förare.

C1:an där kör man ner en ruta och myser inombords när det 3 cylindriga ljudet när man varvar. Som att åka en gocart.
Allt tar exakt. Lite bankänsla trots 70pållar.

Xc90n. Känns precis och stabil för sin storlek. Exakta bromsar som jag vill ha det(efter mina modifieringar)
Trygg men inte tråkig. En fin arbetshäst som förvånar när man får bråttom.

Det är körglädje för mej. Nåt som lär vara svårt att sälja. Men då 90% inte kanske vet vad körglädje är för dom så går körglädje ändå att sälja. Körglädje blir då det säljaren säger att det är...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Körglädje för mig är när man lutar sig tillbaka och gör ett djupt njutningsandetag, typ "ahh, det här är livet", samt dom gånger man låter 5an sjunga sin ljuva sång.

A och O för att känna körglädje är att man trivs med sin bil, sen om det är en gammal 'skrothög' eller en sprillans ny merca med den senaste tekniken spelar ingen roll.
Det finns ingen som kan tala om för dig vad körglädje är, utan det är något bara Du kan avgöra.

Sen beror det ju även på väg/trafik. Jag tror dom flesta håller med mig när jag säger att sitta fast i en trafikstockning är INTE körglädje, oavsett bil :P
Användarvisningsbild
av taxi
Camel satte huvudet på spiken! Lite förenklat för mig: På väg hem på en liten landsväg, nästan trafikfritt, bilen känns perfekt, stereon låter perfekt, ECC:n ecc:ar sig perfekt, jag sitter perfekt i förarstolen, halvljus/helljus är precis där jag vill ha det. Och vetskapen om bromsarnas skick, däckens skick och att allt är genomgånget av mig.
Och att då veta att jag skulle kunna fortsätta köra hur långt som helst, utan att behöva ändra något. Det är svårt att tro att jag hittat äkta körglädje i en gammal V70 som gått 34 000 mil, men det har jag. Körde 62 mil idag, och jag skulle kunna köra 62 mil till för nöjes skull :D
av mwood
Körglädje är för mig friheten och situationen. Ensam bakom ratten, med bra musik, harmonisk körning i en icke stressad situation är faktisk riktigt mysigt. En bra möjlighet till egentid och att rensa tankarna. Enda kravet är att bilen ska ha ett riktigt bekvämt säte och bra hifi
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]