NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker fortfarande att du "har taggarna ute". Visst, det finns säkert tillfällen som du kan "luta dig emot" beträffande andra bilar där det omedelbart löst sig till bilägaren favör utan diskussion. Men det är kända brister på dessa bilar. Men att kamremmen brister i förtid på PSA motorerna kan du väl inte påstå vara vanligt? Att man sänkt intervallen har nog andra orsaker.
SvenB, är det inte sunt att ha taggarna utåt i detta fall? Tycker du helt enkelt att jag ställer orimliga krav på Volvo vilka de omöjligen kan leva upp till? Jag kan inte förstå varför det ska vara godtagbart bara för att det är ett ovanligt fel. Det gör väl att kunden oskuld blir ännu mindre i mitt tycke? Taggarna är ute för att jag är kritisk mot Volvos sätt att hantera sin kund i detta fall. Det blir David mot Goliat där Goliat kommer gå segrande ur striden i de flesta fall. Nu menar jag generellt. Den här gången gick det förmodligen bra då trådskaparen har lite skinn på näsan och inte accepterade Volvos försök att spara lite pengar till bekostnad av en kund.

Lite OT. I går berättade en kollega om sin Volvo V50 D2 2010 med 7000 mil på mätaren där en fjäder gått sönder i anslutning till kopplingen. Volvo föreslår byte av hela kopplingspaketet till en kostnad av 12000:-. Verkstadschefen bara rycker på axlarna när min kollega frågar om det är rimligt att en sån del går sönder på en så pass ny bil. "Tyvärr är bilen utanför garantitiden så du kommer få stå för hela reparationen".
Förhoppningsvis tar nu hans maskinskadeförsäkring detta då det inte är en slitagedel som gått sönder i anslutning till kopplingen.
Jag blir i alla fall orolig för Volvos likgiltighet inför bilarnas kvalitetsbrister. Det finns ingen stolthet i märket och Volvos representanter rycker på axlarna som en gest att "Vi bygger inte bättre bilar än så här, gilla läget och byt märke om det inte duger".

Det var bara som ett exempel som i alla fall bekräftar min syn på tillverkaren som helhet. Med det menar jag faktiskt inte att Volvo bygger dåliga bilar som viker av enormt från normalen. Jag köpte själv en äldre V50 och tycker att det är en bil som är helt OK. Jag gillar T5-motorn och då kan jag stå ut med att bilen som helhet har medelmåttig i vissa fall lägre kvalitet. Jag menar bara att det finns tillverkare som statuerar med bättre exempel och Volvo har "lite" att jobba med, först vad gäller kvalitet och senare, när pengarna finns, även generösare goodwill. Jag förstår verkstadschefens inställning. I dagsläget som det ser ut så är Volvo inte bättre än såhär och det finns inget han kan göra åt saken. Jag gillar Volvo, så jag hoppas verkligen att de jobbar upp sin status på marknaden. De kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Inte ens i Sverige...

Följ denna länk för att se att mina påståenden inte är tagna helt ur luften från enbart några få personliga erfarenheter, kritiken är befogad:
http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Några som jobbat med detta är de franska märkena som var urusla på 90-talet men idag bygger bilar som ligger strax över medelbilen. Myten lever dock kvar i många kretsar.
Jag har lite svårt för siter som reliabilityindex som inte redovisar varifrån de får sin data. Då tycker jag bättre om rapporter som den nedanstående från Länsförsäkringar nedan, där mer data redovisas:
http://www.lansforsakringar.se/globalas ... apport.pdf

Volvo har två års garanti, sedan brukar maskinskadeförsäkringen täcka det mesta fram till 8 år / 15.000 mil eller så. Volvo erbjuder inte livstidsomhändertagande av de bilar de säljer.

Den informationen bör alla som köper en ny eller begagnad Volvo känna till. Att då kräva att tillverkaren ska fixa alla fel har jag lite svårt att förstå. Det är bra att Volvo i vissa fall ger goodwill utöver sina åtaganden -- men det rör sig om goodwill och är inte något du som kund kan räkna med.

Om garantier är viktiga så finns det andra märken som har bättre erbjudanden än Volvo. Men så vitt jag vet finns det ingen tillverkare som erbjuder riktig livstidsgaranti...
Du kan vara alldeles trygg med reliabilityindex som ägs av ett oberoende försäkringsbolag. Deras data kommer just därifrån och de gör utredningar likt länsförsäkringar rapport du länkar till, http://www.warrantydirect.co.uk/. Det ligger såklart i deras högsta intresse att köparna av deras försäkring väljer en bil som ligger högt på skalan. Jag har sett deras rapporter på ett brittiskt forum förut. Ska försöka leta fram det igen. För övrigt lämnar länsförsäkringars rapport mycket att önska. Det är för få bilar som ingår. UK är en större marknad så jag tittar hellre på deras försäkringsbolag som borde ge en mer träffsäker bild.

Det är skillnad på att begära livstidsgaranti och att kräva att bilen ska hålla i 4-5 år och 15 000 mil.

Det finns märken som går in med goodwill i betydligt fler fall än Volvo. Det gäller att flytta gränsen för vad som är rimligt och inte. Där ligger Volvo efter, om man ser till statistiken. Det går såklart att bortse från detta om man gillar Volvo som märke.
Och du har fel, när det gäller exempelvis Toyota så räknar jag med goodwill om något mot förmodan går sönder. De bygger sin marknad på trygghet och är extremt försiktiga för de vill inte få badwill. Detta gäller inte enbart mot privatkund utan de bygger såklart också sitt rykte hos försäkringsbolagen som står för rapporterna.
Har man hängt några år på olika märkesforum så märker man också skillnaden. Jag är inte på något sätt en Volvofanatiker utan ha ägt många olika märken. Har man haft att göra med Volvopersonal och Toyotapersonal som ett exempel så märker man också en tydlig skillnad :)
Senast redigerad av 1 tdeimos, redigerad totalt 0 gånger.
Malmstroem skrev:
Volvo har två års garanti, sedan brukar maskinskadeförsäkringen täcka det mesta fram till 8 år / 15.000 mil eller så. Volvo erbjuder inte livstidsomhändertagande av de bilar de säljer.
Med Volvia så åker du ändå på rätt feta kostnader ändå om olyckan är framme vad gäller de dyrare motorfelen. Deras försäkring är ju långt ifrån gratis heller.

Självrisker
Konsument personbil
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000 – 8 000 mil är självrisken 20% av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000 – 10 000 mil är självrisken 25% av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000 – 12 000 mil är självrisken 30% av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts mer än 12 000 mil är självrisken 35% av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr.
tdeimos skrev: Det är skillnad på att begära livstidsgaranti och att kräva att bilen ska hålla i 4-5 år och 15 000 mil.
TS bil var visserligen inte 5 år, men hade gått 18.000 mil. I dessa fal anser jag att milen har större betydelse än åldern på bilen.
Då tar vi det igen. Volvo erbjuder 2 års fabriksgaranti. Sedan har du konsumentköplagen som ger dig ytterligare skydd upp till det bilen är tre år.

Sedan kan vissa fall ge goodwill. Goodwill är för både Volvo och Toyota ett frivilligt åtagande som du inte kan kräva. Du har också maskinskadeförsäkring som täcker upp en del fall.

Om dessa regler inte räcker -- köp då en annan bil med bättre garantier. TANSTAAFL (There Aint No Such Thing As A Free Lunch). Saker går sönder ibland -- och då måste någon betala för att fixa det. Det kan vara tillverkaren, försäkringsbolaget, återförsäljaren, verkstan eller ägaren. I slutändan blir det i alla fall slutkunderna som får betala eftersom det inte går att driva en verksamhet som inte tjänar pengar.

Det går att hävda att det är bäst att tillverkaren får ta alla kostnader eftersom de då tillverkar mer hållbara bilar. Tycker du det så köp då en bil med bra garantier istället för att klaga när din Volvo går sönder och du får betala själv. Vad som gäller är klart redan när du köper bilen.
Malmstroem skrev:Då tar vi det igen. Volvo erbjuder 2 års fabriksgaranti. Sedan har du konsumentköplagen som ger dig ytterligare skydd upp till det bilen är tre år.

Sedan kan vissa fall ge goodwill. Goodwill är för både Volvo och Toyota ett frivilligt åtagande som du inte kan kräva. Du har också maskinskadeförsäkring som täcker upp en del fall.

Om dessa regler inte räcker -- köp då en annan bil med bättre garantier. TANSTAAFL (There Aint No Such Thing As A Free Lunch). Saker går sönder ibland -- och då måste någon betala för att fixa det. Det kan vara tillverkaren, försäkringsbolaget, återförsäljaren, verkstan eller ägaren. I slutändan blir det i alla fall slutkunderna som får betala eftersom det inte går att driva en verksamhet som inte tjänar pengar.

Det går att hävda att det är bäst att tillverkaren får ta alla kostnader eftersom de då tillverkar mer hållbara bilar. Tycker du det så köp då en bil med bra garantier istället för att klaga när din Volvo går sönder och du får betala själv. Vad som gäller är klart redan när du köper bilen.
Självklart är det så och min poäng i det hela är såklart att det finns bättre bilar sett enbart till ett kostnadsperspektiv och som går sönder mer sällan, sen är det upp till var och en att väga fördelar och nackdelar när de handlar bil. Forumet blir så tråkigt när det bara är Volvofantaster som ser saker från sin egna lite jäviga synvinkel så lugn nu.

Själv kommer jag aldrig klaga på Volvo om min V50 går sönder då jag vet exakt vad jag gett mig in på och jag har inga planer på att byta ut den för jag tycker jag fått tag på ett bra exemplar. Trots att det knarrar från länkarmarna redan vid 10 000 mil osv, det är ju precis det man förväntar sig från en Volvo dessa byter jag enkelt och billigt själv ;) Det var ett kompromissköp då den lite lustigt reades ut på en Toyotafirma till ett vrakpris pga fel som jag också fixade billigt själv. Jag har en ganska stor buffert över som jag sparade mot att köpa en Avensis på samma årsmodell så det krävs ganska rejält med otur med bilen innan jag spräcker den. På köpet fick jag en betydligt trevligare bil med lite knuff i :) Jag skulle dock aldrig rekommendera Volvo till mina bekanta som kör A - B och inte har något annat val än att lämna in för reparationer. Flera av dessa har jag också fått in på Toyotaspåret genom åren och det är ingen som är missnöjd med kostnaderna som i reparationer i princip är obefintliga oavsett om bilarna gått 5-10 eller 20 000 mil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]