SvenB, är det inte sunt att ha taggarna utåt i detta fall? Tycker du helt enkelt att jag ställer orimliga krav på Volvo vilka de omöjligen kan leva upp till? Jag kan inte förstå varför det ska vara godtagbart bara för att det är ett ovanligt fel. Det gör väl att kunden oskuld blir ännu mindre i mitt tycke? Taggarna är ute för att jag är kritisk mot Volvos sätt att hantera sin kund i detta fall. Det blir David mot Goliat där Goliat kommer gå segrande ur striden i de flesta fall. Nu menar jag generellt. Den här gången gick det förmodligen bra då trådskaparen har lite skinn på näsan och inte accepterade Volvos försök att spara lite pengar till bekostnad av en kund.
Lite OT. I går berättade en kollega om sin Volvo V50 D2 2010 med 7000 mil på mätaren där en fjäder gått sönder i anslutning till kopplingen. Volvo föreslår byte av hela kopplingspaketet till en kostnad av 12000:-. Verkstadschefen bara rycker på axlarna när min kollega frågar om det är rimligt att en sån del går sönder på en så pass ny bil. "Tyvärr är bilen utanför garantitiden så du kommer få stå för hela reparationen".
Förhoppningsvis tar nu hans maskinskadeförsäkring detta då det inte är en slitagedel som gått sönder i anslutning till kopplingen.
Jag blir i alla fall orolig för Volvos likgiltighet inför bilarnas kvalitetsbrister. Det finns ingen stolthet i märket och Volvos representanter rycker på axlarna som en gest att "Vi bygger inte bättre bilar än så här, gilla läget och byt märke om det inte duger".
Det var bara som ett exempel som i alla fall bekräftar min syn på tillverkaren som helhet. Med det menar jag faktiskt inte att Volvo bygger dåliga bilar som viker av enormt från normalen. Jag köpte själv en äldre V50 och tycker att det är en bil som är helt OK. Jag gillar T5-motorn och då kan jag stå ut med att bilen som helhet har medelmåttig i vissa fall lägre kvalitet. Jag menar bara att det finns tillverkare som statuerar med bättre exempel och Volvo har "lite" att jobba med, först vad gäller kvalitet och senare, när pengarna finns, även generösare goodwill. Jag förstår verkstadschefens inställning. I dagsläget som det ser ut så är Volvo inte bättre än såhär och det finns inget han kan göra åt saken. Jag gillar Volvo, så jag hoppas verkligen att de jobbar upp sin status på marknaden. De kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Inte ens i Sverige...
Följ denna länk för att se att mina påståenden inte är tagna helt ur luften från enbart några få personliga erfarenheter, kritiken är befogad:
http://www.reliabilityindex.com/manufacturer
Några som jobbat med detta är de franska märkena som var urusla på 90-talet men idag bygger bilar som ligger strax över medelbilen. Myten lever dock kvar i många kretsar.