Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Fick i dag beslut om att mitt lämlighetsintyg har blivit indraget för att jag förra sommarn, nästan ett år sedan, körde med en moppe som inte var original. Då körde jag INTE för fort, inte farligt eller olagligt på nått sätt, förutom att moppen var ombyggd så att den räknades som lätt mc.
Jag stannade direkt när polisen satte igång sirenen, pratade lungt och trevligt, inte uppkäfftig på nått sätt. Polisen hade en "drive" just den veckan att dom skulle stoppa alla moppedister för kontroll och det var av den anledningen som jag blev stoppad, inte för att jag alls körde vårdslöst.
I alla fall så frågade dom om moppen var trimmad och jag tänkte att om jag ljuger nu och dom testar moppen så kommer jag få mer skit en om jag är ärlig. Så jag sa som det va.
Slutsattsen är att jag nästan ett år senare får lämpet indraget i 4 månader :( .
Jag tycker att det känns lite orättvist, när jag inte alls körde farligt på nått sätt. En sak är ju om man kör skitfort i ett villaområde eller utanför skola, försöker köra ifrån polisen och kört jävligt vårdslöst.
Jag tycker för det första att det va dåligt av länsstyrelsen att det dröjde så länge innan dom gjorde ett straff, borde ha fått det i samband med polisens straff, dagsböter på 900 kronor, direkt efter händelsen, inte ett år senare. Känns väldigt surt, eftersom jag hade min sista körlektion i går och har genom körskolan bokat uppkörning. Vi hade en låssas uppkörning i går, min körlärare gjorde precis så som en uppkörningslirare skulle ha gjort, och enligt honnom fick jag klart godkännt.
Detta beslut från länsstyrelsen skall överklagas, men det lär väl knappast bli någon förbättring för min del..
Jaja, jag ville väl bara få avreagera mig lite
/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av JimmyG
Tråkigt det där, men kör man trimmat så gör man och om jag skall vara ärligt tycker jag att du får skylla dej själv, DÄREMOT ska det inte behöva ta så lång tid för Länsstyrelsen att komma med ett beslut, och personligen tycker jag det räcker med dagsböter på 900 kr OM du nu inte körde vårdslöst eller för fort eller liknande.

Jag var med om liknande när jag åkte fast i fartkontroll får ca 6 år sen, fick böter direkt på 1400 kr och efter ca 1 år fick jag papper från länsstyrelsen att dom ville veta om jag motstred att bli av med körkortet. fyllde bara i som det var att det var 1 år sen och jag betalade mina böter och har inte fått nått mer efter det, samt att jag behövde körkortet för att jag nyss hade fått jobb då, så jag fick behålla kortet.

Men lycka till med överklagan, jag tycker du redan fått ditt straff, iomed böter!
Användarvisningsbild
av CarMan
det är väll knapast länsstyrelsens fel att du inte tänkte efter före o tor reda på vilka risker du tog.

o nu säger du att du inte gjort nått olagligt. du har ju faktiskt kört en oregistrerad & oförsäkrad MC helt utan körkort & det är väll inte konstigt att läsnstyrelsen tycker att det då är olämpligt att då ge dig körkort.
Användarvisningsbild
av MartinS
"Straffet" är det väl inte mycket att säga om, helt rimligt, kanske till och med lite för lindrigt. Däremot är det dåligt att inte länstyrelsen kan handlägga sina ärenden snabbare....

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
Håller med MartinS, du begick ett brott! Sen är det synd att länsstyrelsen är så långsam med sina "domslut".

Själv torskade jag i en kontroll med min a-traktor när jag var 17..
Körförbud och 30 dagsböter, men inget hände med det blivande körkortet.

/L
av kaffe_koppen
Jag tycker väl att starffet var i hårdaste laget, eftersom jag inte kört vårdslöst. En varning eller 1-2 månader + böterna kan jag väl tycka är berättigat.

CarMan; "Då körde jag INTE för fort, inte farligt eller olagligt på nått sätt, förutom att moppen var ombyggd så att den räknades som lätt mc."
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev: o nu säger du att du inte gjort nått olagligt. du har ju faktiskt kört en oregistrerad & oförsäkrad MC helt utan körkort & det är väll inte konstigt att läsnstyrelsen tycker att det då är olämpligt att då ge dig körkort.
Vadå oförsäkrad? hur vet du att han inte hade den försäkrad som moped? När det begav sig för min bror för 5-6år sedan så gav försäkringsbolaget besked om att trafikförsäkringen (inget annat) fortfarande var giltigt trots att han trimmat.

/Anders
av kaffe_koppen
Hade halvförsäkring på den då, men vet inte hur det är med hur försäkringar gäller när man kör olagligt.
av OC-RA
Hade du fått straffet "4 månaders indraget lämp" direkt så hade det ju inte varit något straff. Det hade du ju tjänat in långt innan du fyllt arton. Dom var nog fullt medvetna vad dom sysslade med på länsstyrelsen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Ska tillägga att jag inte tycker att straffet på något sätt är för hårt. Kanske gav intryck av att försvara trådskaparen i mitt första inlägg.

/Anders
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]