Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Fick besked av min handlare att bilen blir lite försenad, de hinner inte få ihop bilen på en vecka utan behöver 1,5 veckor, surt!!!

Jag var dock nere och kollade på deras nybilsparkering, jag skulle gissa på att det stod runt 100 bilar där mer eller mindre plastade, så jag har viss förståelse för att de inte kan få ihop alla bilar samma dag som de kommer....
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag kommer aldrig vänta på ny bil igen. Tycker det är alldeles för länge att måsta vänta över tre månader. Entusiasmen hinner liksom lägga sig på ett kvartal. Jag kommer garanterat köpa något direkt i bilhallen nästa gång!
av knappen11
volvobrasse skrev:Jag kommer aldrig vänta på ny bil igen. Tycker det är alldeles för länge att måsta vänta över tre månader. Entusiasmen hinner liksom lägga sig på ett kvartal. Jag kommer garanterat köpa något direkt i bilhallen nästa gång!

Nackdelen då är ju att du kör något som någon annan har valt.
Som att om du verkligen gillar att laga mat, inte få stå för ingredienserna utan ha allt färdigdoserat. :cry:
Användarvisningsbild
av volvobrasse
knappen11 skrev:
volvobrasse skrev:Jag kommer aldrig vänta på ny bil igen. Tycker det är alldeles för länge att måsta vänta över tre månader. Entusiasmen hinner liksom lägga sig på ett kvartal. Jag kommer garanterat köpa något direkt i bilhallen nästa gång!

Som att om du verkligen gillar att laga mat, inte få stå för ingredienserna utan ha allt färdigdoserat. :cry:
På sätt och vis, men då det gäller V60 så skiljer det inte så mycket. Dom som finns hos min bilhandlare, där skiljer det främst på motor. Vissa tillval kan jag leva utan. Jag är helt oförstående till dom som frivilligt väntar i ex 6 månader! Alltså ett halvår. Finns inte en chans att jag skulle göra det. Då känns det som bilen hinner bli gammal innan man fått den.

Exempelvis, mitt första datum jag fick var april 2015! Jag ringde upp bilhandlaren och sa att han kunde steka ordern direkt, inte en chans att jag väntar tills april. Detta ändrades dock till v.1 som tur var. Jag fick totalt om det går hela vägen 13 veckor. Tycker ändå det är för mycket. Max 7 veckor kan jag tänka mig. Jag har flera ggr efter vägen funderat på att annullera köpet och åka in och köpa något annat faktiskt.

Vet att detta är mer eller mindre något som gäller flera bilmärken, så det är inte bara Volvo. Det enda jag skulle kunna gnälla på är att Volvo endast har två skift i sin fabrik vilket kan ses som litet i mina ögon med tanke på den mängd bilar dom kränger dom senaste två åren. Nu har dock personalchefen förmodligen fått en guldklocka och blivit inspirerad att göra något åt saken.
av Primus
HAn som administrerar bilar på vårt jobb sa att Volvohandlaren hade berättat att om de får inte flera bilar samtidigt(vilket de väl alltid får hos en stor handlare i Stockholm) så ska D6 alltid prioriteras först för leverans till kund. Tänkte att ni vill veta det.. :lol:
av spuzz
volvobrasse skrev:
knappen11 skrev:

På sätt och vis, men då det gäller V60 så skiljer det inte så mycket. Dom som finns hos min bilhandlare, där skiljer det främst på motor. Vissa tillval kan jag leva utan. Jag är helt oförstående till dom som frivilligt väntar i ex 6 månader! Alltså ett halvår. Finns inte en chans att jag skulle göra det. Då känns det som bilen hinner bli gammal innan man fått den.

Exempelvis, mitt första datum jag fick var april 2015! Jag ringde upp bilhandlaren och sa att han kunde steka ordern direkt, inte en chans att jag väntar tills april. Detta ändrades dock till v.1 som tur var. Jag fick totalt om det går hela vägen 13 veckor. Tycker ändå det är för mycket. Max 7 veckor kan jag tänka mig. Jag har flera ggr efter vägen funderat på att annullera köpet och åka in och köpa något annat faktiskt.

Vet att detta är mer eller mindre något som gäller flera bilmärken, så det är inte bara Volvo. Det enda jag skulle kunna gnälla på är att Volvo endast har två skift i sin fabrik vilket kan ses som litet i mina ögon med tanke på den mängd bilar dom kränger dom senaste två åren. Nu har dock personalchefen förmodligen fått en guldklocka och blivit inspirerad att göra något åt saken.
Man kommer gå upp i tre skift i Torslanda för att klara av volymerna. Men två skift är i minsta laget!
av Mmjohan
Primus skrev:HAn som administrerar bilar på vårt jobb sa att Volvohandlaren hade berättat att om de får inte flera bilar samtidigt(vilket de väl alltid får hos en stor handlare i Stockholm) så ska D6 alltid prioriteras först för leverans till kund. Tänkte att ni vill veta det.. :lol:
Känns bra då att inte valt en D2, sist i kön lockar ju inte!

2450 före i kön just nu, 3 veckor till leverans sedan i helgen, beräknad leverans till vecka 49.

Dags att torr-öva på att välja dieselhantaget vid pumpen efter 35 år med bensinare.

Kanske kommer julklappen före tomten i år, i bästa fall även före Lucia 8)
Användarvisningsbild
av Strebern
Mmjohan skrev:
Primus skrev:HAn som administrerar bilar på vårt jobb sa att Volvohandlaren hade berättat att om de får inte flera bilar samtidigt(vilket de väl alltid får hos en stor handlare i Stockholm) så ska D6 alltid prioriteras först för leverans till kund. Tänkte att ni vill veta det.. :lol:
Känns bra då att inte valt en D2, sist i kön lockar ju inte!

2450 före i kön just nu, 3 veckor till leverans sedan i helgen, beräknad leverans till vecka 49.

Dags att torr-öva på att välja dieselhantaget vid pumpen efter 35 år med bensinare.

Kanske kommer julklappen före tomten i år, i bästa fall även före Lucia 8)
Det där med att gå före i kön är nog väldigt individuellt, jag har beställt en fullutrustad V60 T6 VEA, och jag fick bannemig inte gå före i kön hos handlaren.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Vad har ni andra som redan fått eller nära att få er bil för snitttid från det att ordern är fryst till att den gått över till produktionsläge?

Samt stämmer oftast datumet för när ordern blir fryst på pricken också eller?
Användarvisningsbild
av Strebern
volvobrasse skrev:Vad har ni andra som redan fått eller nära att få er bil för snitttid från det att ordern är fryst till att den gått över till produktionsläge?

Samt stämmer oftast datumet för när ordern blir fryst på pricken också eller?
När ordern blev fryst så har jag för mig att det blev produktionsläge rätt så omgående.
Vad gäller datum för frysning kontra verklig frysning vet jag inte, gjorde inga ändringar.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 203

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]