Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
branx skrev: 140/170 är exact samma drivlina.

Det enda som skiljer är en parameter i carconfig
och en mjukvara som gör att gasspjället öppnar 100% istl för 75% (140hk).

//Branx
Just ja, missade att det snackades om automat. Sorry!
För den manuella skiljer utväxlingen iaf, hittade bara specarna för -07 nu och de är som följer:

Växellåda utväxl. manuell låda årsmodell 2007.
140 HK
3,385.1,905.1,194.0,868.
0,700:1 R=3,298:1

170 HK
3,071.1,773.1,194.0,868.
0,700:1 R=2,993:1

Sen vad detta betyder är inte jag förmögen till att tyda. :D

Är tämligen säker på att det skiljer på tidigare årsmodeller för manuell låda också, åtminstone för 2005. :)
av Moody
dave skrev:Tackar för svaren!

Imorgon åker jag o tittar på en 02:a 170hk som gått 12400 mil. Skinklädsel, verkar ju bra då barnförskaffning ligger inom räckhåll). Har gjort en lista på saker o kolla; alltifrån starta i uppförsbacke till att köra över farthinder o lyssna. Anledningen till att det eventuellt blir en 170hk är att just denna bil fick mig intresserad: Dock undrar jag över en sak: Killen sa att bilen är utrustad med buissnes + paket?? vad är det, kolla volvocars.se men blev inte klokare.

någon som vet?
Business + kom till modell 2003 och var ett tilläggspaket till Business-paketet och innehöll regnsensor, stereopaket och xenon
Användarvisningsbild
av cycler
http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/D2 ... egV70N.pdf

2001-2003

Nedan gäller 2003
"Addition - innehåller utöver standardutrustning:
Alu-fälgar ”Lysithea” 6,5x15", klimatanläggning ECC -
elektronisk, klädsel ”Tistlarna” textil/vinyl, konstantfarthållare,
låsbara hjulbultar.

Business - innehåller utöver standardutrustning:
Alu-fälgar ”Lysithea” 6,5x15", bärkassehållare i lastutrymmet,
färddator, hållare för skräppåse bak, insynsskydd i lastutrymmet,
klimatanläggning ECC - elektronisk, klädsel ”Anholt”
textil/läder, konstantfarthållare, larm Volvo Guard, låsbara
hjulbultar, läderklädd ratt, panelinlägg: valnötsmönster,
spoilerljus, växelspaksknopp i läder.

Business Plus: Tilläggspaket för Business innehållande
mugghållare i armstöd fram, rattknappar för stereo, regnsensor,
stereopaket HU-603 RDS med 1CD-spelare,
Xenonljus Bi-Xenon."

Om du inte vill kolla själv. :)

/C
av III
Det finns en skillnad till och det är utväxlingen, lådan finns både med ett h i slutet och ett L hög för hög växlad och l som lågväxlad, 140 hk har den lägre växlade lådan( endast dom lägre växlarna) men å andra sidan högre utväxling i slutväxeln, skilljer några hundra varv i landsvägsfart. 140 hk har något lägre varvtal i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av dave
Ah ok, killen sa inget om xenonljus o regnsensor. Får kolla boken imorgon då jag hämtar den.. haha. Köpte den efter att ha testat den o kört i 30 minuter! Blev kär direkt, mjuka växlingar, kickdown flyttade ju bilen bra men inte direkt så man tappade andan. Servad av volvo hela tiden. Han kunde dock inte säga om oljan i växellådan var bytt någongång. ska kolla pris på det hos en volvohandlare i veckan, inte för dyrt så gör jag det direkt. mörkröd metallic, 2002, 12100 mil. två ägare. ljus beige skin i hela bilen, ljusa beige paneler... O mugghållare! fett.

så imorgon e jag en av er... 122 000 fattigare men tokigt glad!

Dave
Användarvisningsbild
av cycler
Min är en Buisness med REgnsensor och sånt som extra förrutom Xenon.....

Så man kan säga Buisness + men minus Xenon.... iofs med Telefon....

/C
Användarvisningsbild
av dave
Tja kan då officiellt utnämna mig till Volvo V70n ägare! Vill nu officiellt be om ursäkt för att jag kört Skoda sedan 2003... ha ha. Fattar inte hur jag tänkt, denna bil är ju som en riktigt dröm, eller som min vän Pekka skulle säga "som en munknullning!!" eh?

Ska dock göra 12000 service direkt. Någon som kan ge indikation på kostnad? hos Bilia eller brandtbil?

Mvh
David A
Användarvisningsbild
av dave
Ok, har haft bilen ett par dagar o har hittat lite småsaker jag funderar över. Ett postitonsljus lägger av ibland, knackar jag på det så tänds det igen. Kan man åtgärda det enkelt? ta ur lampan o borsta rent eller nåt?

Bilen vägrade i förrgår öppna sig med någon av nycklarna, deras fjärrkontroll alltså. Öppnade bilen med nyckeln o startade bilen så larmet stängdes av. Sen funkade båda fjärrkontrollerna igen. Det regnade ute, någon som har någon ide om detta?

Sen fått fram kostnader på service, kostar runt 3700 för 12000 service + 990 för kontroll av hjulen (framvagnsinställning).
Dessa priser är hos volvobrandt i stan där jag bor. Är inte detta dyrt? man kanske betalar för kvalitet? Eller räcker det att man hittar en verkstad som är volvoauktoriserad?

Dave
Användarvisningsbild
av greeeken
dave skrev:Ok, har haft bilen ett par dagar o har hittat lite småsaker jag funderar över. Ett postitonsljus lägger av ibland, knackar jag på det så tänds det igen. Kan man åtgärda det enkelt? ta ur lampan o borsta rent eller nåt?

Bilen vägrade i förrgår öppna sig med någon av nycklarna, deras fjärrkontroll alltså. Öppnade bilen med nyckeln o startade bilen så larmet stängdes av. Sen funkade båda fjärrkontrollerna igen. Det regnade ute, någon som har någon ide om detta?

Sen fått fram kostnader på service, kostar runt 3700 för 12000 service + 990 för kontroll av hjulen (framvagnsinställning).
Dessa priser är hos volvobrandt i stan där jag bor. Är inte detta dyrt? man kanske betalar för kvalitet? Eller räcker det att man hittar en verkstad som är volvoauktoriserad?

Dave
Köpte du bilen privat eller hos försäljare då ska han fica tll det gratis.
Lampan du snackar om är trasig o behöver bytas, byt alla 4 lampor samtidigt ,smidigast så kostar typ inget , så slipper du springa o knacka på glaset om nån månad igen.
Nja 3700 är väll inom prisramen. har hört allt från 2800-4000 kr

För övrigt så finns de folk här som bestämt säger att man itne kan göra en framvagn isntällning utan man kan/ska bara göra 4 hjulsinställning
Användarvisningsbild
av dave
Köpte bilen privat, i kontraktet reglerades saker jag ansåg skulle åtgärdas av säljaren, vilket jag då inte hittade. Så det blir svårt att få honom o fixa det.

Sen sa verkstaden något om 4 hjulsinställning. Så det ska man be om? ok. de tog 990 för det.

Sen detta med auktoriserad volvoverkstad. Volvobrandt som finns i min hemstad är tokigt dyra men köper o servar mest volvo. Är det annars o ringa runt bland mekanikerna o fråga om de är auktoriserad av volvo? Vill att stämplarna i boken ska betyda något, så inte det är någon garagemupp som köpt delarna på mekonomen o hafsat dit.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]