Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raye123
#916239
Som jag sa skulle jag lägga på mina sprillans Hakkapelitta R i helgen på min v60. Jag lät en däckfirma i Hallstavik göra det
för att få deras åsikt om TPMS problematiken.De hade haft en kund tidigare i veckan som fick felmeddelande på sin MY-15
och han konverterade om sina däck för 2500:-.Det har jag ingen lust med.När jag körde hem kom det inget felmeddelande
och jag var mycket nöjd.I morse däremot,när vi kommit en bit mot Uppsala kom det;varning för lågt lufttryck.Jag ställde mig på en parkering och gick in på "My Car" i menuerna>kalibrera lufttyck> sen blev det gröna tecken på varje däck i den menuen och däckvarningen slocknade.Har kört 7 mil sen dess utan varningar.Fortsättning följer säkert..
#916243
Kör som hyrbil en HELT NY Renault med däcktrycksensorer. Bilen har inte gått fem mil och den varnar redan för trasiga sensorer...
Användarvisningsbild
av Robbi
#916511
De givare som Volvo sätter i däcken är silver och det sitter en extra mutter på utsidan för att hålla givaren stabil. De vanliga är svarta och utan mutter. Övergången från TPMS till TM ska ha skett tillverkningsvecka 40. Det verkar ha skett på 70-serien men 60-serien har konstaterats några som inte har skett så. Någon bekräftelse på detta från Volvokoncernen har inte kommit utan överlag är det ganska kaotiskt med bilar som levereras med TPMS och korrekta sommardäck men med vinterhjul utan givare. Motsatt också.

Förhoppningsvis är förvirringen snart över och de som har TPMS kan känna sig lyckliga över ett bättre och säkrare system, de med TM kan känna sig lyckliga över ett billigare budgetsystem med lägre kostnader.

I vilket fall, inget smickrande till Volvo som inte har skött det hela speciellt genomtänkt och kunden har fått ta förvirringen och den ekonomiska smällen.
av imark73
#916571
raye123 skrev:...I morse däremot,när vi kommit en bit mot Uppsala kom det;varning för lågt lufttryck.Jag ställde mig på en parkering och gick in på "My Car" i menuerna>kalibrera lufttyck> sen blev det gröna tecken på varje däck i den menuen och däckvarningen slocknade.Har kört 7 mil sen dess utan varningar.Fortsättning följer säkert..
Med indirekt tpms (dvs. via ABS systemet) är man tvungen att kalibrera om systemet varje gång man justerar lufttrycket, eller skiftar hjulen. I detta systemet finns det inga trycksensorer i däcken.

Om man då går igenom omkalibreringen när lufttrycket är fel, som det verkar som du har gjort, lurar man bilen så den slutar larma - men lufttrycket är fortfarande för lågt! Det blir nästan farligare än att ha inget system alls.
Användarvisningsbild
av Robbi
#916589
raye123 skrev:Som jag sa skulle jag lägga på mina sprillans Hakkapelitta R i helgen på min v60. Jag lät en däckfirma i Hallstavik göra det
för att få deras åsikt om TPMS problematiken.De hade haft en kund tidigare i veckan som fick felmeddelande på sin MY-15
och han konverterade om sina däck för 2500:-.Det har jag ingen lust med.När jag körde hem kom det inget felmeddelande
och jag var mycket nöjd.I morse däremot,när vi kommit en bit mot Uppsala kom det;varning för lågt lufttryck.Jag ställde mig på en parkering och gick in på "My Car" i menuerna>kalibrera lufttyck> sen blev det gröna tecken på varje däck i den menuen och däckvarningen slocknade.Har kört 7 mil sen dess utan varningar.Fortsättning följer säkert..
Hmm...om du har iTPMS och fick en varning, kanske du skulle tagit den på allvar och kollat lufttrycket? Med det systemet är det meningen att man inte ska kalibrera om utan att kolla lufttrycket. Med kalibreringen "normaliserar" du rotationen och det dåliga lufttrycket.
av raye123
#916597
Jag var med när de kollade lufttrycket i däcken.Jag känner när jag kör att det är korrekt tryck i däcken.Att jag behövde kalibrera är inte så konstigt.På mina 18" Conti sommardäck är det svarta ventiler.Jag kanske har TM och inte TPMS som
min säljare trodde.Jag har kört 6-7 halvmila sträckor sedan igår och inga varningar,jag tycker det fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#916618
raye123 skrev:Jag var med när de kollade lufttrycket i däcken.Jag känner när jag kör att det är korrekt tryck i däcken.Att jag behövde kalibrera är inte så konstigt.På mina 18" Conti sommardäck är det svarta ventiler.Jag kanske har TM och inte TPMS som
min säljare trodde.Jag har kört 6-7 halvmila sträckor sedan igår och inga varningar,jag tycker det fungerar utmärkt.
Det låter som att du har TM. Du kalibrerade alltså efter däckbytet? Men då ska det var i sin ordning. De som har sämst koll på vilket system man har är säljarna. Kolla med däckkillen ifall du är osäker.
#971193
Triad skrev:Risken finns att mjukvararn trots det körs ner vid nästa service. Isf får du säga till att du inte vill ha service uppdatering.
Har haft den på första servicen nu och jag glömde naturligtvis tala med teknikern men det är inte uppdaterat något på den fronten i alla fall.. Vet inte om det är bra eller dåligt, är det andra uppdateringar som också är bortglömda då..? ?:-/
Användarvisningsbild
av leiwi
#971567

Det låter som att du har TM. Du kalibrerade alltså efter däckbytet? Men då ska det var i sin ordning. De som har sämst koll på vilket system man har är säljarna. Kolla med däckkillen ifall du är osäker.
För att inte röra till det med mera felaktiga namn på systemen ,i denna länk på sidan två längst ner finns en riktig beskrivning av de två däck trycks övervakningssystem Volvo använder
( DTPMs ock ITPMS) :D :D
#1273817
Så trött på detta system, har höger bak som gnäller för dåligt tryck. Men det är lika som andra sidan även om man fyller exakt o kalibrerar efter. Sen efter någon dag då är alla fyra hjulen med dåligt tryck. Känns som att det är något annat som krånglar på min bil 😡
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom