Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
#914524
Micke_vb skrev:Fick min XC60 den 2/10 och har ingen TPMS aktiverad och det finns inget menyval. Ventilerna har jag dock..
Jag hämtade min V40 19 september. Den har TPMS-ventiler (silver) men har inte heller TPMS aktiverat då det inget finns något om däcktryck i menyerna och varnar inte heller när jag kör utan sensorer. Kommer jag då få TPMS aktiverat vid nästa service. Jag vill inte ha TPMS då jag har sommardäck och vinterdäck utan sensorer och det funkar ju kanon nu.
Jag kommer när jag ska byta bil nästa gång undvika modeller/märken som har TPMS via sensorer då det är allt för krångligt och kostsamt.
#914528
Vet ej om detta har tagits upp redan men men...

När farsgubben hämtade ut sin nya XC60 D4 AWD MY15 fick han TPMS "aktiverat" hos ÅF strax efter leverans. I samband med detta informerade säljaren att alla nya Volvo-bilar efter ett visst datum/veckonr i höst (kommer tyvärr inte ihåg detta nu!) ha däctrycksövervakningen som standard dvs aktiverat från fabrik. Så hans bil "låg" i skarven. Fick sin nya bil i början av oktober.
#914561
Jag vart nyfiken o mailade min säljare o frågade om jag skulle få TPMS, Men han sa att det kommer inte bli någon TPMS på min bil.
Användarvisningsbild
av ersj
#914607
Rudolfs skrev:Jag vart nyfiken o mailade min säljare o frågade om jag skulle få TPMS, Men han sa att det kommer inte bli någon TPMS på min bil.
Du kommer få tryckövervakning som Volvo kallar TM. Det varnar om däcket har lägre tryck genom att känna av rotationshastigheten via absgivarna.
Om man har olika rotationsomkrets på sommar och vinterhjul kan man behöva kalibrera om via menyn i bilen. I instruktionsboken står det:
"För att TM ska kunna fungera korrekt måste ett referensvärde för däcktrycket fastställas. Detta måste göras varje gång däcken bytas eller däcktrycket ändras."
TM via abs-givarna är ett mycket bättre system om man vill slippa krångel och extrakostnader.
#914619
ersj skrev:
Rudolfs skrev:Jag vart nyfiken o mailade min säljare o frågade om jag skulle få TPMS, Men han sa att det kommer inte bli någon TPMS på min bil.
Du kommer få tryckövervakning som Volvo kallar TM. Det varnar om däcket har lägre tryck genom att känna av rotationshastigheten via absgivarna.
Om man har olika rotationsomkrets på sommar och vinterhjul kan man behöva kalibrera om via menyn i bilen. I instruktionsboken står det:
"För att TM ska kunna fungera korrekt måste ett referensvärde för däcktrycket fastställas. Detta måste göras varje gång däcken bytas eller däcktrycket ändras."
TM via abs-givarna är ett mycket bättre system om man vill slippa krångel och extrakostnader.
Lät ju 100 gånger smidigare än gamla TPMS :)
Användarvisningsbild
av sony
#915064
Min volvo xc60 kommer levereras ca v48 och jag undrar om jag köper vinterfälgar och däck utan ventiler om det visar sig att bilen har tpms kan man bara köpa ventiler och montera hos återförsäljare innan man hämtar ut bilen? Jag snackade med min säljare idag och han viste inte om jag hade tpms eller inte. Han trodde att jag inte hade tpms.
#915097
sony skrev:Min volvo xc60 kommer levereras ca v48 och jag undrar om jag köper vinterfälgar och däck utan ventiler om det visar sig att bilen har tpms kan man bara köpa ventiler och montera hos återförsäljare innan man hämtar ut bilen? Jag snackade med min säljare idag och han viste inte om jag hade tpms eller inte. Han trodde att jag inte hade tpms.
Du får med all säkerhet inte tpms. Själv hämtade jag min XC60 förra veckan och den har inte tpms utan den andra varianten via abs-systemet.
Användarvisningsbild
av sony
#915113
Staffan001 skrev:
sony skrev:Min volvo xc60 kommer levereras ca v48 och jag undrar om jag köper vinterfälgar och däck utan ventiler om det visar sig att bilen har tpms kan man bara köpa ventiler och montera hos återförsäljare innan man hämtar ut bilen? Jag snackade med min säljare idag och han viste inte om jag hade tpms eller inte. Han trodde att jag inte hade tpms.
Du får med all säkerhet inte tpms. Själv hämtade jag min XC60 förra veckan och den har inte tpms utan den andra varianten via abs-systemet.

Med andra ord kan kag köpa fälgar utan att tänka på dem där ventilerna?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]