Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

det sista var ju dimljus så det lär ju inte lysa särskilt långt. att få bra ljus utan att det syns att man har ljus går inte. montera dit 3 225 med xenon så kommer du ha lyse så det räcker och det är dessutom snyggare med x-ljus
av rid54
Om man verkligen kör så, att man upplever att man -på riktigt- behöver bra räckvidd och inte vill ha närområdet helt utstört av ströljus, så tror jag inte man kan kompromissa för mycket. Ta ut runda öppningar i grillen och sätt lyktor bakom eller använd rejäla extraljus framför grillen. Lågt placerade lyktor ger inte alls samma effektiva belysning som om de sitter lite högre. Bästa höjd är faktiskt i ögonhöjd, men det är ju lite opraktiskt kan jag medge. Rent optiskt är det ändå så. Stor räckvidd kräver sammanhållen ljuskägla. Jag vet inte om man har kommit tillräckligt långt med LED; de kan ge rätt bra ljusflöde, men det tycks vara svårt med att få till en tillräckligt liten lysande yta, som dessutom lyser åt alla håll (jämför en glödtrådsspiral), så att reflektorn kan utnyttjas ordentligt och göra sitt jobb på rätt sätt. För långt, starkt ljus kan Xenon vara svaret, men bra halogenstrålkastare är inte fel heller.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]