Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
#912244
Någon som vet vilket fabrikat det är på kompressorn som havererar. Finns åtminstone tre olika Valeo, Zexel och Sanden verkar det som, eller?
Eller är det alla som är dåliga?
Om man kollar i bildelsbasen så verkar det vara mest Sanden men kollar man på Skruvat, Vparts, Meca m.fl. så är det bara Valeo eller Zexel
av Dpblad
#912513
Tack xerent och RWD.

Spontant kan man ju undra hur det kommer sig att den enkla remmen skulle vara säkrare än den med separat rem för ACn? Eller är det bara statistik och uppmärksamhet som är bättre för haverierna hos V70II ? Eller är den tidiga 2,4D mycket annorlunda i övrigt avseende kamrem och drivrem? Och vad är bakgrunden till att man införde separat rem för ACn?
av Arne
#912560
Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#912651
Arne skrev:Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Yakss :-O)
#912687
helgonet1 skrev:
Arne skrev:Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Yakss :-O)


Vad är det som är så roligt?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#912702
oldtimersmc skrev:
helgonet1 skrev:
Arne skrev:Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Yakss :-O)


Vad är det som är så roligt?
Tvärtom ?:-/ Det är inget roligt alls, speciellt för den som drabbas.
#912760
Just det...
Volvo borde skämmas som en hund och ta tag i det här "på riktigt" inte bara tassa på med goodwill för den som öser in pengar i bolaget.

"Skämmes ta mig faen" en sån usel produkt
Användarvisningsbild
av helgonet1
#913052
oldtimersmc skrev:Just det...
Volvo borde skämmas som en hund och ta tag i det här "på riktigt" inte bara tassa på med goodwill för den som öser in pengar i bolaget.

"Skämmes ta mig faen" en sån usel produkt
+1 :-)-)
av Dpblad
#914642
Som sagts tidigare; Det vore bra intressant om någon lyckades undersöka eller fota sitt haveri innan någon hunnit manipulera det hela. Att låta Volvo-verkstad felsöka är ju som att låta en brottsling leda sin egen polisutredning. Men vad gör man inte för att undfalla tillverkarens villor och (förhoppningsvis) rädda sin ekonomi. Det goda i sammanhanget är väl att tiden är till fördel för den som söker sanningen om dessa haverier. Ju äldre V70II generationen blir desto mindre viktigt blir det att följa villkoren och serva/felsöka hos märkesverktad.
av Rosemax
#923498
eccy243 skrev: Den nya kompressorn som kom på 2010 går inte att sätta på äldre utan omfattande modifieringar till hela remtransmissionen, och ett annat oljetråg.
Stämmer detta till 100%? Jag hade just tänkt att boka in ett kompressorbyte bara för att kunna sova lite bättre om nätterna (efter att ha läst om denna katastrofalt dåliga motorkonstruktion eller vad felet nu beror på oroar man sig rätt ofta för när den där spännande extrakostnaden för ny motor ska komma :-(O)). Har en XC70 D5 2008, ett kompressorbyte resulterar alltså endast i en lika värdelös kompressor som tidigare?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]