Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag plockade isär bromsarna i samband med däckbyte igår.

På ena bakbromsen var det inre belägget betydligt mer slitet än det yttre – såpass att det närmade sig dags att byta, medan det yttre inte var något vidare slitet. Skivan ser bra ut på båda sidorna och klarar måtten. Bromsarna ligger inte an, och jag kan trycka båda tillbaka kolvarna utan större besvär (dvs ingen av dem verkar kärva). När jag hade isär för ett år sedan reagerade jag inte på att de var olika slitna, men iofs mätte jag dem nog inte då.

Det är alltså 940 med ABS, med fast ok med två kolvar bak.

Min fråga är nu om det är normalt att de slits olika mycket på samma hjul, eller tecken på något fel, och vad det isåfall skulle vara.
Det är tyvärr rätt normalt att beläggen slits ojämnt. Det är också ett tecken på att något är fel.

Om skivan är jämn och fin och inget av beläggen kärvar så är det något i oket som kärvar som gör att det ena belägget får mer tryck än det andra, och därmed slits mer.

Om oket har kolvar på bägge sidorna, så är det den ena kolven som går trögare än den andra. Om det är ett ok med kolv och glidpinne så är det glidpinnen som kärvar.

(Det kan också vara belägg som nyper i oket eller sliten och rostig skiva som ställer till det. Problemen blir ofta större ju mer beläggen slits.)
jepp,kolv/arna kärvar,då slits det ena belägget bara,,den yttre kolven som kärvar,ingen idè att smörja o ha sig,antingen nytt ok ,eller OM kolvarna inte är rostiga,en repsats+blästring av oket..Ps innan du börjar med nått kolla så du får lossluftnippeln
NilsO skrev: Min fråga är nu om det är normalt att de slits olika mycket på samma hjul, eller tecken på något fel, och vad det isåfall skulle vara.
Det är säkert "ingen ko på isen" för det. Det är inte ovanligt att själva klossen rostar fast. Du måste ju ta bort klossen i vart fall och då lär du märka om den sitter fast. Jag brukar smörja klossarna en gång om året i samband med däckbytet. En stoor polygrip att klämma in klossarna, spraya in kopparspray på anläggningsytorna och pumpa ut. Gör man det varje år, så är det aldrig problem. Om det nu skulle vara en kolv som kärvar, brukar jag ta ett järn ( eller den mest slitna klossen) och lögga istället för klossen och trycka ut kolven en liten bit. Det måste ligga något mellan för att inte kolven ska gå för långt ut.. Sedan gör jag något som jag vet att många vill säga nej till. Jag lyfter på damasken och sprayar kopparspray in där. När jag pressar tillbaka, pressar jag alldrig mot ytterkanten på skivan utan pressar mot kolven. Efter några gånger ut och in brukar det funka. Dom sista gångerna brukar det gå att klämma med polygripen. E.v kan man få göra om det även nästa år, sitter den fast även 3-dje året också är det nog byte som gäller

Mvh
Lennart
Tack för svaren.

Jag plockade ut belägget etc, och eftersom båda kolvarna gick lätt att trycka tillbaka tänkte jag att det inte var de som kärvade. Det är alltså tre belägg bak som bara är lite slitna, och ett, det ena inre, nästan utslitet. Men något fel måste det ju vara, så jag ska se över det igen och åtminstone byta beläggen.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]