Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Haha, ja det gnisslar när jag kopplar när bilen är avstängd på båda bilarna. Dock kan vi väl prata om 740 istället.
När bilen är kall gnisslar det både när jag trampar ner och släpper. Ljudet kommer ifrån lådan. exakt där slavcylinder eller lamellen är.

Ljudet försvinner när bilen är varm.

Kopplingen tar inte högst upp och inte heller slirar den.
Exakt samma fel har jag på min Saab 9-5 som har urtrampningslager.
Jag har luftat kopplingen och bytt olja. Ingen luft finns.
Ibland kan backen skorra på båda bilarna.

har alltså samma fel på båda bilarna. Konstigt alltså-

740 gl 88
av rid54
Vet inte om detta är ett "fel", annat än om man menar att det inte är byggt för att gnissla. Det som rör sig är ju kopplingsmekanismen: kolven i slavcylindern och dess tryckstång, kopplingsgaffeln och urtrampningslagret (förutom pedalen och kolven i huvudcylindern). Kommer ljudet även om motorn står still? Då bör det kanske gå att hitta källan om man har en medhjälpare som trampar medan man själv lyssnar runt.
rid54 skrev:Vet inte om detta är ett "fel", annat än om man menar att det inte är byggt för att gnissla. Det som rör sig är ju kopplingsmekanismen: kolven i slavcylindern och dess tryckstång, kopplingsgaffeln och urtrampningslagret (förutom pedalen och kolven i huvudcylindern). Kommer ljudet även om motorn står still? Då bör det kanske gå att hitta källan om man har en medhjälpare som trampar medan man själv lyssnar runt.
hör ljudet även när motorn är av, verkar vara slaven eller tryckplattan.
av rid54
Rent "reflexmässigt" skulle jag msstänka hydrauliken först; det är inte ett normalt mekaniskt ljud, tycker jag, mer som en gnekande gummipackning (typ som sitter inuti slavcylindern...). Men det är bara en teori!
Vet inte vad jag gör i denna forumdel, men å andra sidan har jag ju fortfarande 940:in som profilbild :D
Min 850 gnekade från växellådan vid pedalrörelse, det löste jag med CRC Multilube en gång om året på kopplingsgaffeln.
Min nuvarande V70 gnisslar från kopplingspedalen, men det löses enkelt med samma sprejfett!

Lycka till!
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]