Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
#911339
Bra eccy. Vi behöver mer information och mindre spekulationer. Med det sagt tänker jag, som lekman, spekulera lite till. :)

Du skriver att det är omöjligt att remmen kan trassla in sig under kåpan, och samtidigt säger du att det finns ett stort hål mitt på kåpan. Utan att veta bättre tänker jag att remmen trasslar in sig genom det stora hålet i kåpan. Det låter logiskt.

Hålet måste vara där för att komma åt motorfästet, säger du. Kan man inte sätta en lucka för hålet då man inte behöver komma åt motorfästet?
Användarvisningsbild
av eccy243
#911363
Bild
Här har vi en motor med kamremskåpan fullt synlig.
I de två övre cirklarna som jag har gjort med mina awesome paint-skills så ser man två block med var sin gänga i. Det vänstra (bakre) av dessa block tittar ut genom kamremskåpan och finns där hela tiden. Det är gjutet i toppen, och det är genom dessa två gängor som halva drivpaketets vikt hålls upp. Den del som skruvas fast i dessa två gängor ser ut så här.
Bild
Två stöddiga skruvar går genom detta aluminiumfäste och skruvas fast i gängorna i motorn. Ser alla vad hålet i kamremskåpan är till för?
Dessutom finner jag det mycket osannolikt att remmen skulle kunna ta sig hela vägen upp dit och leta sig in. Speciellt när aluminiumfästet sitter där och blockerar hålet uppifrån.
I den nedre fyrkanten på bilden med motorn så sitter servo och AC.
Den nya kompressorn som kom på 2010 går inte att sätta på äldre utan omfattande modifieringar till hela remtransmissionen, och ett annat oljetråg.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#911366
xerent skrev:Bra eccy. Vi behöver mer information och mindre spekulationer. Med det sagt tänker jag, som lekman, spekulera lite till. :)

Du skriver att det är omöjligt att remmen kan trassla in sig under kåpan, och samtidigt säger du att det finns ett stort hål mitt på kåpan. Utan att veta bättre tänker jag att remmen trasslar in sig genom det stora hålet i kåpan. Det låter logiskt.

Hålet måste vara där för att komma åt motorfästet, säger du. Kan man inte sätta en lucka för hålet då man inte behöver komma åt motorfästet?
Hålet sitter ju ganska långt upp så själv tror inte jag att det är där remmen kommer in utan nedtill eftersom remmen snurrar medsols. Vid rembrott borde remmen slå underifrån och upp mot kåpan. Förutsatt att den snurrar medsols, blir lite osäker åt vilket håll den snurrar kan nån bekräfta lr dementera? Snurrar den motsols då finns ju faktiskt möjligheten att den kan ta sig in via den stora öppningen på kåpan. Finns det nån bild på motorn lite förstorad där man kanske kan se hur det ser ut? Tack för bilden "eccy 243" såg den precis innan jag skulle klicka på skickaknappen he he.
Användarvisningsbild
av RWD
#911408
Hålet i kåpan är ju inte öppet in till kamremmen om jag minns rätt. Remmen mm. är helt skyddade av kåpan alltså. Men det är i och för sig en skarv mellan inre och yttre kåpa. Men om remmen skulle gå in där så borde kåpan gå sönder.
Tror det fanns andra ställen i skarven där det är mer troligt att remmen tar sig in.
Som sagt och som syns på bilderna så är det omöjligt att täcka över hålet då motorfästet går rätt igenom.
Bara att öppna motorhuven och kolla så ser man det.
Exakt när kom den nya kompressorn? Har en 2010 som är tillverkad mitten av december 2009.
av jite
#911544
Kan ju bara tillägga att jag har en 2.4d 2010 som fick missljud i AC:n och den byttes på goodwill från Volvo (ej bilfirman utan åtagande från Volvo, så det gäller visst ett antal AC's på 2010 också).
Användarvisningsbild
av helgonet1
#911609
eccy243 skrev:Jag har sett ett flertal kompressorhaverier och för mig är det en gåta hur remmen kan ta sig in till kamremmen.
Bild
Så här ser aggregatremtransmissionen ut. Avstånden mellan hjulen är inte helt enligt skala, men grovt förenklat sitter aggregaten så där i förhållande till varandra, och remmarNA går som visat. Ja, det är två remmar. En yttre rem som går runt vev, servo, gen, och spännare. Och en inre rem som går bara mellan AC och servo. Den remmen har ingen spännare utan är av en typ som kallas för "stretch-belt". Den fungerar som en jättestyv gummisnodd som man vränger på med ett specialverktyg, eller med brutal muskelkraft.
Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.

Jag kan inte se hur skyddet för kamremmen skulle kunna förbättras alls faktiskt. Som tidigare påpekats är det stora hålet i kamremskåpan till för att motorfästet ska kunna dras fast. Det måste vara där. Punkt.
Sen är jag av den åsikten att kamremskåpan MÅSTE vara i plast, då den vid demontering måste böjas och trixas till för att kunna fås loss från motorn. Om ni tittar noga i kåpan så ser ni ett parti där kåpan kan vikas för att fås loss. Om jag som mekaniker skulle få in en bil för kamremsbyte, och det satt någon "hemsnickrad" kåpa i plåt skulle jag bli GALEN och säkerligen ta saftigt extra betalt för att få loss den.

EDIT: Jag har heller aldrig varit med om att kåpan förstörs och remmen tar sig in den vägen.
Jag lovar, det ser ut som trolleri när man ser aggregatremmen inne i kamremsdrivningen. Det finns liksom inte en möjlighet att den kan ta sig in.
Det man skulle behöva göra är att simulera ett kompressorhaveri och filma med höghastighetskamera för att se vad som händer.
När man tittar på bilden du lagt upp så blir jag lite förbryllad. När kompressorn skär så bör ju enbart den lilla remmen gå sönder då dess bana är mellan ac och servo och den stora remmen (aggregatrem) går mellan servo, generator, vevaxel och spännaren men om jag fattat det rätt så har också aggregatremmen gått in i kamremmen vid ac haveri. Iofs har det skett pg a att spännaren är kass. Vid ac haveri är ju logiskt sett bara den lilla remmen som påverkas och om det är så vilket verkar rimligt så finns det inte så många ställen där den kan ta sig in till kamremmen, förutom underifrån kåpan sett. Rätta mig om jag har fel.
av Dpblad
#912064
@eccy
Nu när en sådan guru som du är engagerad i detta så skulle jag gärna vilja ha hjälp att förstå dessa skisser. Jag har alltid tyckt att det ser ut som två aggregatremsvarianter; en med enkel remkonfiguration (länk 1) och en med dubbel (länk 2) där den dubbla motsvarar din skiss. Källan håller inte högsta kvalitet kan tilläggas, men isåfall kan man ju undra till vilken motorvariant skissen (1) hör istället? Pre -08?

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]