Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
#911455
Standardfelet på V70, XC70, S80 (m.fl?) är att centrallåsmotorn strular på olika vis. Låser, men låser inte upp. Låser upp, men låser inte. Går i baklås etc.
Volvo verkar ta ut allt mellan 4500kr till 6000kr för att byta centrallåsmotorn. Den som vill spara lite pengar kan istället följa denna guide:

Detta behöver du: 1st torx-mejsel T25, 1st torx-mejsel T30, En lednyckel 10mm, En lednyckel 8mm, En liten fin skruvmejsel, Ett fiskben, En kompis (inte med på bild :wink: ) och c:a 1-1,5h tillgodo
Bild

...Och såklart en ny centrallåsmotor (eller bättre begagnad från tex bildelsbasen. Jag beställde till både höger och vänster bakdörr för 700kr/st)
Bild

Börja med att öppna dörren och ta bort plastpluppen snett ovanför låskistan
Bild

Kör in en T25-mejsel och lossa på skruven som finns där inne. Skruva inte ut den helt, utan sluta skruva när du känner att motståndet försvinner
Bild

Nu kan du lirka bort plasthöljet bredvid yttre dörrhandtaget. Lägg detta åt sidan
Bild

Lirka försiktigt bort dörrhandtaget genom att dra ut det i en båge
Bild

Lossa torxskruven som finns bakom handtaget
Bild

Nu är det dags att ta bort dörrpanelen. Lossa försiktigt plastkåpan bakom dörrhandstödet med lämpligt verktyg, förslagsvis fin liten mejsel
Bild

Lossa torxskruven bakom plastkåpan
Bild

Lossa försiktigt dörrpanelens alla clips med ett fiskben
Bild

När alla clips lossnat böjer du dörrpanel mot dig lite grann och lyfter försiktigt upp den för att få loss den från dörren
Bild

Lossa elkontakterna
Bild

Lossa försiktigt vajern till inre dörrhandtaget. Ta't lugt, då det är tunna plastkrokar som håller denna på plats
Bild
Bild

Dörrpanelen är nu loss och detta är nu arbetsfältet. Öppna de två plastlocken på vardera sida
Bild
Bild

Lirka loss låspinnearmen
Bild

Tryck in gummitutten som håller vajern på plats
Bild

Hissa ner rutan ca 1dm, tills du ser skruvarna till fönstrets fästskena innanför hålen för dom plastlocken som öppnades tidigare.
Lossa dessa två (skruva INTE ut dom helt) och för sen upp fönsterglaset med händerna (fönstret ska lossna från sin fästskena)
Bild
Bild

Lossa skruvarna till låskistan
Bild

Tryck in de små plasthakarna på dörrens yttersida där dörrhandtaget ska sitta
Bild
Bild

Nu kommer det roliga. Ta bort dörrens plåtpanel genom att försiktigt jucka ut den lite, och för den sen in mot bilen
Bild
Bild

Nu är det en kabelhärva som jag låter sitta kvar, men jag lossar clipset som håller den på plats på plåtpanelen för att få lite utrymme att jobba på. Den får man bort genom att lirka med liten mejsel på motsatt sida. Var försiktig (plast)
Bild
Bild
Bild

Här är härligheten som ska bytas! Lägg nåt skydd för plasttröskeln och ställ plåtpanelen där för bra arbetsvinkel
Bild

Lossa inre vajern
Bild
Bild

Här är det återigen små ömtåliga plastkrokar som håller grejerna på plats. Lirka försiktigt med lilla mejseln
Bild
Bild

Lossa andra vajern på samma sätt
Bild
Bild
Bild

Lossa kabelkontakten
Bild

Nu sitter centrallåsmotorn fast på två ställen innan den är loss. Ett plastfäste nertill som flärpas upp med lilla mejseln
Bild

Andra, sista fästet innan den är loss sitter bakom vita låsklon. Lossa med lilla mejseln
Bild

Grattis! Centrallåsmotor borttagen! Montera dit den nya i omvänd ordning! Lycka till! :-)-)
Bild


Den som har andra ideér för detta, eller bättre förslag på vissa utföranden får såklart gärna fylla på med sina synpunkter.
Användarvisningsbild
av Alucinor
#911480
Mikko80mikko80 skrev:Behöver man ta ur fönsterrutan?
Kanon guide
Nej, man lossar den bara från elhissfästet (en skena, det är två skruvar) och drar upp glaset så långt det går. Sen får det vara kvar där tills man är klar.

Ser förresten nu att jag missat att skriva att man ska lossa plåtpanelens skruvar som håller den på plats, men det märker man nog själv, svårt annars att få bort den :)
Användarvisningsbild
av xerent
#911487
Helt otroligt. Dagens ros till dig! Funderar på att spegelvända alla bilder för mitt fel sitter på höger sida, det borde bli bra va?

Vet du förresten var man ska spruta silikonspray för att dörrhantagen inte ska gå trögt sista biten?
Användarvisningsbild
av Alucinor
#911493
xerent skrev:Helt otroligt. Dagens ros till dig! Funderar på att spegelvända alla bilder för mitt fel sitter på höger sida, det borde bli bra va?

Vet du förresten var man ska spruta silikonspray för att dörrhantagen inte ska gå trögt sista biten?
Båda sidor är identiska, så spegelvänt blir rätt för höger sida :)

Nja, svårt att förklara och jag har ingen bra bild på mekaniken som är förankrad till dörrhandtaget. Men om du öppnar upp enligt guiden jag gjort, så ser du detta tydligt, ser ut som ett plastskelett bakom centrallåsmotorn. Prova och smörj de rörliga delarna på denna. Jag smorde inget, men handtaget blev märkbart mindre kärvigt när jag bytte centrallåsmotor/låskista.
Användarvisningsbild
av xerent
#911502
För mig är det tvärtom. Handtaget på framdörren kärvar och där funkar centrallåset perfekt. På bakdörren är det vice versa :D
Användarvisningsbild
av Alucinor
#911506
Gör bara första steget där man lossar dörrhandtaget. (Bör vara samma tillvägagångssätt på framdörren som på bakdörren). Sätt ett sånt "strå/sugrör" på sprayflaskan och spruta in i handtagets mekanism inne i dörren... Borde funka?
av Mikko80mikko80
#911510
Går det att plocka ur rutorna med att släppa på de två skruvarna? Skulle behöva plocka ur bakrutorna, men har ej hittat riktigt hur de sitter fast.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]