Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#909498
Hej,

Kollar på olja till bilen och såg då att Mekonomen har detta alternativ till min bil: Aut Trans MPM Transmission Fluid, helsyntet Dexron III-F/G

En mycket billigare variant är Biltemas: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36979/

Jag har inga problem att köpa saker från mekonomen men när det skiljer halva priset så är det lockande att köpa Biltemas olja.
Är det rätt olja?, Biltemas har inte betäckningen f/g.

Mvh Rasmus
#909595
Varför inte använda denna: Q8 Auto 15 ?
Kvalitet:
· GM Dexron IIIG (G-34052)
· Ford Mercon M 931004
· Allison C-4
· MB 236.1, 236.5. 236.10, 236.11, 236.12
· ZF TE-ML 02F, 03D, 04D, 11B, 14A, 17C
· Voith 55.6335.20 (G 607) DIWA D85.., D86.., D502..
· Volvo 97341:010
· MAN 339 Z-1, V-1
· Chrysler

Finns bla på Swedol för 47kr + moms = 58,75 per liter eller om du har vägarna förbi ICA Svenssons livs i Alvhem köper du den för 41kr liter, medtag egen dunk eller köp där. Med de priserna finns ingen anledning att köpa Biltemas oljor, om man nu inte absolut vill det.....
Använder denna i min 944:a.
#910802
Hmmm okok. Jag pratade med en mekonomenverkstad o det skulle kosta 3000 kr för att få bytt i oljan. Det är tydligen en viss procedur när man gör detta, att bilen ska vara igång mm. Klarar man av att göra det själv så sparar man en hel del.
#910866
Så här har jag gjort med hjälp av tips från WHITE här på forumet, detta gäller alltså 940, vet inte om det är samma på 960.... :?:

Läs tråden här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p608413

Eller läs mitt urklipp som jag klistrat in nedan:


Om du vill göra en ordentlig sköljning börjar du med att tappa ut oljan ur tråget på lådan. Sedan plockar du ner tråget, rengör det
noga invändigt, rengör filter (består av ett stålnät) och magneterna som ligger i tråget. Därefter monterar du tillbaka allt, givetvis
med nya packningar. (Har du nyligen haft ner tråget och rengjort kan du skippa den biten.)

När detta är gjort så lossar du på oljeröret framme vid kylaren, det ska vara röret som leder oljan FRÅN kylaren TILL lådan. (det övre på B230FT/FK)
Sedan så trär du antingen på en lagom stor genomskinlig slang på anslutningen på kylaren ELLER så fixar du en nippel med rätt gänga
som du trär slangen på och skruvar fast i kylarens anslutning. Slangen ska vara så lång att den når ner i ett uppsamlingskärl framför
eller sidan om bilen. Uppsamlingskärlet ska vara på det viset att du kan hålla koll på hur många liter du tappar ut.

Nu får du fylla på lika mycket NY olja på lådan (genom oljestickans rör) som du tappat ut när du tömde tråget. Sedan får du ha
någon till hjälp som kan hålla ner bromsen, (OBS! VIKTIGT) starta motorn, köra igenom alla växellägena med växelspaken, (PÅ TOMGÅNG)
tills du tappat ut ungefär två liter olja i uppsamlingskärlet via slangen du monterat på kylaren. Därefter fyller du på två liter NY olja
på lådan igen. Upprepa med att återigen köra ut två liter olja på samma sätt som tidigare, och fyll på.

Så här får du/ni hålla på tills bara klar röd olja, som ser ut och luktar precis som ny, kommer ut genom slangen. Räkna med ungefär
15 liter innan det är klart.

Ta loss slangen och montera tillbaka oljeröret på kylaren, kolla oljenivån i lådan med motorn igång EFTER att ha kört spaken igenom
alla växellägena!. OBS! Finns avläsning för både kall och varm olja!

Nu har du ny fin olja i din låda! :D


Du bör använda DEXRON III ATF olja till den lådan. Jag kör med Q8 DEXRON III!

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]