Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
koneo skrev:
om du har ett gammalt dåligt batteri så orkar det inte strta bilen trots at voltstyrkan är över bilens gränsvärde för stopp v värmaren
Min bil är bara ett år gammal. Trots det sög värmaren ur batteriet härom veckan.. :evil:
kör man inte tilräkligt långt efter att värmaren andvänds så hinner inte batteriet laddauppsig.
Användarvisningsbild
av koneo
kör man inte tilräkligt långt efter att värmaren andvänds så hinner inte batteriet laddauppsig.
Men ska inte värmaren stänga av om spänningen i batteriet är för dålig?
Användarvisningsbild
av CarMan
koneo skrev:
jo det ska den göra,, men bilen kan bara övervaka batteriets voltstyrka
Användarvisningsbild
av koneo

Jaha, det är en sån där grej som funkar i teorin men inte i praktiken..
av Marbas
koneo skrev:

Jaha, det är en sån där grej som funkar i teorin men inte i praktiken..
Det funkar väl i praktiken om batteriet är i god kondition, då volttalet återspeglar hur väl laddat det är. Men om batteriet är i sämre kondition, så ljuger volttalet lite...
Användarvisningsbild
av koneo
Det funkar väl i praktiken om batteriet är i god kondition
I och med att det inte finns en voltmätare i bilen, och att man inte kollar batteriet varje kväll så kan man inte avgöra om batteriet är i god kondition och därmed funkar det inte i praktiken :idea:
av Marbas
koneo skrev:
Det funkar väl i praktiken om batteriet är i god kondition
I och med att det inte finns en voltmätare i bilen, och att man inte kollar batteriet varje kväll så kan man inte avgöra om batteriet är i god kondition och därmed funkar det inte i praktiken :idea:
Jag syftade mer på att det finns en övervakning i bilen, men om batteriets kondition inte är det bästa så fungerar ju inte övervakningen som den ska. Det finns ju mer eller mindre avancerade övervakningslösningar, den som finns idag är kanske en av de enklare (men fungerar då på batterier som inte är allt för kassa).

Sen är detta kanske inte en tröst till en bilägare som står där på morgonen och inte får igång bilen...
av chthor
CarMan skrev:
Kena skrev:Spänningen på obelastat batteri har du mätt upp. Belasta batteriet med tex. en lampa ska du se att spänningen sjunker
Belasta förslagsvis med värmaren, eller helljuset på bilen
Testade detta dock 10 min efter körning så spänningen blir väl lite högre då? hursomhelst obelastat var det 13.1 volt sen satt jag på stereon och helljus 12.0 volt stängde av allt 12.7 volt.

Är det 50mil 2ggr/v eller 20mil/dag? Diesel […]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]