- ons 15 okt 2014, 15:25
#908107
Hej alla!
Efter att ha följt andras garagettrådar här i många år kände jag att det var dags även för mig att starta en egen! Äntligen skaffat mig en bil som gör sig bra på bild så kände att jag inte hade några ursäkter kvar nu
I slutet av mars det här året så började mitt "leta ny bil projekt" bli alltmer akut då besiktningsperioden för min dåvarande 855:a gick ut 31 mars och jag inte hade någon större lust att besikta och den då jag ändå kände att det var dags att byta. Det bör tilläggas att kopplingen på den började slira alltmer (en av de största anledningarna till att byta bil, det är inte så roligt att lägga 10.000 på ett kopplingsbyte på en bil som är värd max 5.000)
Var inne på blocket och skummade igenom efter lämpliga X70:s. Började kännas lite hopplöst då de allra flesta antingen hade gått en bit över 30.000 mil eller hade beige/brun inredning. Men så hittade jag en S70 GLT i fräsig laserblå/babyblå färg med svart halvskinn och det bästa av allt, träinlägg Ingen dragkrok (ingen som dragit tunga husvagnar) och manuell växellåda. "Endast 17.970 mil ngt (slog om till 18.000 på vägen hem.) När jag såg annonsen tänkte jag "hmm s70, Ingen dragkrok, träinlägg, fint skick. Förmodligen ägd av äldre farbror" vilket visade sig stämma 8)
Bilen fanns i Täby hos en bihandlare och inhandlades av snälla släktningar :) Hämtade den några dagar senare och körde hem den 36 mil hem till Värmland. På hemvägen slogs jag av hur fantastisk stark och pigg motorn i s70n var jämfört med min 36000-mila 850, hur fantastiskt bra stötdämparna var i den jämfört med 850:n och hur tyst x70 är på vägen jämfört med 850.
14.900:- var egentligen lite billigt för en s70 som gått 18 tusen mil och såldes av en bilhandlare. Anledningen visade sig på hemvägen då jag upptäckte att båda yttre drivknutsdamaskerna var spruckna. Ingick väl i priset Men nu är dem bytta och jag har lärt mig väldigt mkt nya bilmekar-kunskaper. Bilen är även utrustad med SE-paket d.v.s eluppvärmt baksäte, mugghållare (ej trasig), läderratt, tracs och färddator osv.. Den är också utrustad med någon form av larm ala 90-talet Dessutom har den fungerande elantenn! Vilket jag sett att väldigt få 850 och S70:s har.
En av de första bilderna jag tog på bilen var på hemvägen:
Träinläggen: (Är dessa i plast eller äkta trä?)
Efter att ha följt andras garagettrådar här i många år kände jag att det var dags även för mig att starta en egen! Äntligen skaffat mig en bil som gör sig bra på bild så kände att jag inte hade några ursäkter kvar nu
I slutet av mars det här året så började mitt "leta ny bil projekt" bli alltmer akut då besiktningsperioden för min dåvarande 855:a gick ut 31 mars och jag inte hade någon större lust att besikta och den då jag ändå kände att det var dags att byta. Det bör tilläggas att kopplingen på den började slira alltmer (en av de största anledningarna till att byta bil, det är inte så roligt att lägga 10.000 på ett kopplingsbyte på en bil som är värd max 5.000)
Var inne på blocket och skummade igenom efter lämpliga X70:s. Började kännas lite hopplöst då de allra flesta antingen hade gått en bit över 30.000 mil eller hade beige/brun inredning. Men så hittade jag en S70 GLT i fräsig laserblå/babyblå färg med svart halvskinn och det bästa av allt, träinlägg Ingen dragkrok (ingen som dragit tunga husvagnar) och manuell växellåda. "Endast 17.970 mil ngt (slog om till 18.000 på vägen hem.) När jag såg annonsen tänkte jag "hmm s70, Ingen dragkrok, träinlägg, fint skick. Förmodligen ägd av äldre farbror" vilket visade sig stämma 8)
Bilen fanns i Täby hos en bihandlare och inhandlades av snälla släktningar :) Hämtade den några dagar senare och körde hem den 36 mil hem till Värmland. På hemvägen slogs jag av hur fantastisk stark och pigg motorn i s70n var jämfört med min 36000-mila 850, hur fantastiskt bra stötdämparna var i den jämfört med 850:n och hur tyst x70 är på vägen jämfört med 850.
14.900:- var egentligen lite billigt för en s70 som gått 18 tusen mil och såldes av en bilhandlare. Anledningen visade sig på hemvägen då jag upptäckte att båda yttre drivknutsdamaskerna var spruckna. Ingick väl i priset Men nu är dem bytta och jag har lärt mig väldigt mkt nya bilmekar-kunskaper. Bilen är även utrustad med SE-paket d.v.s eluppvärmt baksäte, mugghållare (ej trasig), läderratt, tracs och färddator osv.. Den är också utrustad med någon form av larm ala 90-talet Dessutom har den fungerande elantenn! Vilket jag sett att väldigt få 850 och S70:s har.
En av de första bilderna jag tog på bilen var på hemvägen:
Träinläggen: (Är dessa i plast eller äkta trä?)
Senast redigerad av 1 david70, redigerad totalt 0 gånger.