Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dohgren
Hej,

min XC60 D5 -11 (modellen innan nya entertainmentsystemet) hade rullat c:a 5100 mil när jag ringde in och bokade tid för service. I samband med det bad jag de även kolla på växellådan då den uppträdde konstigt när jag lade i D från P - den hackade till och man kände att bilen rörde sig lite framåt. Innan jag lämnade in bilen så hann bilen hunnit rulla c:a 200 mil till (på c:a 3 veckor).

De kikade på detta och sa att de skulle göra någon form av adaptionstester, nollställning av växellådan och ny inlärning. Bilen har nu varit inne hos dem under 4 dagar vid två tillfällen och nu säger de att de behöver byta växellåda. Detta går självklart på maskinskadeförsäkringen, dock så har ju bilen gått över 5000 mil så det blir 20% av kostnaden istället för endast självrisken.

Men - ska en premiumbil som kostar 500'+ och som endast gått 5000 mil få växellådsproblem av denna kaliber? Borde inte detta vara världens sämsta reklam för Volvo? Visst bör man kunna begära någon form av good-will?

Jag inväntar svar från verkstaden idag/imorgon då de skulle kolla något med Volvo - men de har som sagt meddelat att växellådan behöver bytas för att få detta bra...
Hej. Säger dom nej så kan du kontakta Volvo genom att logga in på min Volvo. Det gjorde jag när jag fick lacksläpp på mina fälgar. Återförsäljaren sa först nej. Sa att det var stenskott men då mailade jag Volvo och fick kör upp till återförsäljaren igen och då fick jag nya fälgar.
Är den servad på Volvo tycker jag helt klart att de borde ta det på goodwill. En bra automatlåda ska hålla mins 30 000 mil under normala omständigheter tycker jag. Å andra sidan sitter jag ju på utvecklingssidan och inte den ekonomiska av en anledning...
Hej, tack för era svar. Den är alltid servad på Volvo auktoriserad verkstad - Upplands Motor. Jag inväntar svar från dem i veckan så får vi se vad som sägs.

Borde de inte (via alla mätvärden) de märka detta begynnande problem under service?
utförs väl ingen service på lådan, i vart fall inte inom 5000 mil.
Varför köper ni en bil för 500 000 sek som endast har 2 års garanti?
Är väl snart bara Volvo som har två års garanti. Renault har väl fem år. Ingen bil ja vill ha för det....

Min V60 börjar släppa färg på sidorna om bakluckehandtaget. Framskärmarna går in längst ner mot framdörrarna lacksläpp och rost. Bagageluckan skaver mot kofångaren på vänster sida. Påpekade det 5/3 2014 för Rejmes i Örebro. Ringde och stötte på ärendet ett par gånger under våren. Va in till kontoret i Örebro under vecka 31. Va in till kontoret i Örebro i fredags men då hade personen som har hand om det semester.
Ska åka från Lindesberg nu 4mil till Örebro och slå näven i bordet. Har 2 år/2000mil garanti. Bilen passerade 5000 mil i fredags 10/10 2014. Ser inge premium i V60! Ja gillar modellen och mycket annat.
dohgren skrev:Det undrar jag med numera...
bara att hoppas att Volvo tar sitt ansvar. Dålig "reklam" är det hur som helst, som du påpekade.
Blir kanske en uppgörelse där ni delar på de 20 procenten.
Perra83 skrev:Är väl snart bara Volvo som har två års garanti. Renault har väl fem år. Ingen bil ja vill ha för det....
Volvo vill aldrig riskera sitt varumärke med att erbjuda längre garanti än premiummärkena. Någon tog ju första steget på USA-marknaden och märkena lär hata sina distributörer där borta djupt för det. Tror ingen vågar vara först på premiummarknaden i europa med längre garanti...

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås