NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Baze88
Hejsan, jag är inte jätte bra på dieslar men kan bilen hugga vid pågasning (inte full gas) om glödstifterna e dåliga? och kan de göra att förbrukningen är på 0.76~ landsväg? Partikelfilter är bytt på firma
Användarvisningsbild
av Sierra94
Nej. Stiften används när bilen kallstartas samt när den ska upp i rätt temperatur. De ligger alltså aktiverade medans motorn får upp tempen.

Ditt fel ligger med stor sannolikhet i givaren till partikelfiltret eller i egr ventilen.

Har du lossat kåpan ovan motorn och kikat ner vid spridarna? Jag var med om att en bekants bil med samma motor hackade och drog extra eftersom en av spridartätningarna mot topplocket var förstörd. Bilen gick bara på 3 cylindrar till&från eftersom kompressionen och bränslet kom ut uppe i "spridardiket" under kåpan. Värt att kolla iaf. Lyft på kåpan och lys. Är det torrt så är det bra :-D
Användarvisningsbild
av Sierra94
På polarens bil kändes det bara doft ibland.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kan glädja dig med att jag har precis samma fel nu iaf :-P

Hackar som fan på jämn gas vid 1800-2000 varv. Luktar avgaser i bilen oxo.

Edit: Kan oxo berätta att hackningarna försvann när jag lossade kablaget till egr:n och satt tillbaka dem igen. Måste vara glapp i kablaget till den, iaf på min bil. Egr röret fram till insuget var helt svalt trots att jag startat bilen och åkt i den en vända. Egr ska öppnas och vara öppen på lätt gas och tomgång. Stängs gradvis eller helt vid pådrag och motorbroms. Ska försöka få tag på ett nytt kontaktstycke och löda dit.

Om du drar ur kabeln till din egr ventil och kör och hackningarna fortfarande är där så är egr troligen problemet. Mina hackningar var kvar trots urdragen kabel nämligen. Satte i den igen och avgasljudet ändrades lite och egr röret blev varmt direkt eftersom den öppnade igen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Haha, skapligt. Är nere i södra sverige över helgen och igår körde vi väl 45 mil. Hade ett snitt på 0.64 då :-/ men mina hackningar kom och gick och det var väl därför förbrukningen inte gick ner mer. Ska byta egr när jag kommer hem igen. Har ett par jag kan prova nämligen. Haft problem med dem länge men då var det andra orsaker som gjorde att den inte funka.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]