Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
18000 mil på D5244T
av ReKa
milktrucker skrev:D, 2.4D och D5 är D2544T, dvs samma motorkonstruktion med olika effektuttag.

Varför köpte du kamaxelrem på skruvat.se?
hur mycket billigare än volvo är skruvat.se?
Svar på båda frågorna: Vet inte.

Ska bli intressant att se deras reaktion i detta.
av ReKa
Gotlandsbästa skrev:Reka@
Hur länge sedan var det du bytte kamremmen? Både i tid & mil? Eller har den aldrig bytts. Eftersom Volvo har 10 år eller som på min D5a 16000 mil, så borde Volvo lämna garanti på att remmen håller tio år eller 16000mil. Eller?
I tid är 3 år, och jag uppskattar milen till ca 6000. D.v.s. långt under 16000 mil.

Börjar nu få konspirationsteorier om verkstaden verkligen bytte rem som jag sa till om. Bytte ju spis år 2011 och sa ju då ju då såklart till o att byta remmar, olja osv samtidigt.
av ReKa
StefanN skrev:Va det den bilen som motorn rasade på förut?
Ja, det p.g.a. en nisse körde hål på tråget och sedan inte fattade att stänga av motorn när triangeln lyste illrött.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Hur är det egentligen med att byta kamrem i "tid"? Min svåger hade en firmabil (Volkswagen skåpmodell) som kamremmen gick av på. Bilen var fullservad hos Volkswagen och varken tidsaspekten eller miltalet var uppnått, men tji! Det var bara en rekommendation!! ?:-/
Han fick stå för hela kalaset. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kunde vara möjligt...
av Nicasl
Reservdelar är det väl 1 års garanti på och likaså arbetet.
Gör Du jobbet själv falerar väl garantin även på delarna då "kryphålet" finns där av egen arbetsinsats :???:

Min bror köpte för några år sedan en Audi A6 -99 som kamremmen bytts på.
Remmen hoppade pga att spännrullen delade sej trots att den byttes samtidigt och var av märket SKF ( lager samt dito grejer).
Jobbet hade gjorts i garaget så där sprack den garantin !!
Blev ny topp på den.
av ReKa
Jaså? Låter ju halvfarligt att garantin inte gäller för garagemekare. Men det där om VW låter ju helt bisarrt.
Ang. mitt fall så kanske Skruvat betalar igen pengarna för kamremmen.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]