Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Kan väl börja med tidigare erfarenheter av min 2011 V70 D5 AWD där jag hade samma problem med vibrationer. Bilen var inne på Volvo där dom vet om att det finns problem med vibrationer i denna bilmodellen. Dom fick göra kraftvariation balansering flera gånger över dom 12.000mil jag körde med bilen. Problemet upplevdes mest med vinterdäcken och vid 100km/h

Köpte en ny bil för 2mån sedan, en V60 D5 AWD idag monterade jag på vinterdäcken och tyvärr kom samma vibrationer upp som jag hade på min V70 och jag är inte så lycklig över detta. Detta trodde jag verkligen inte jag skulle behöva uppleva igen.

Hjulen är helt nya och jag har varit och köpt däck och sett att det är ordentligt balanserat.

Någon som upplever samma som jag göra?
av Psyko
Du utelämnar vad det är för fälgar du köpt. Original eller eftermarknad som kräver navringar? Om du fick vibrationerna direkt efter hjulbytet anser jag att du redan löst var problemet ligger. Det kan ju omöjligtvis vara ett fel i bilen om problemet kom med andra hjul.
av Robban12
Psyko skrev:Du utelämnar vad det är för fälgar du köpt. Original eller eftermarknad som kräver navringar? Om du fick vibrationerna direkt efter hjulbytet anser jag att du redan löst var problemet ligger. Det kan ju omöjligtvis vara ett fel i bilen om problemet kom med andra hjul.

Original 18" och Balanserade. kraftvariation balansering gör att problemet minskar. Hade fälgen vägt 100kg så hade inte heller problemet funnits.

Men det är klart, två olika bilar med samma problem, det är ju väldigt troligt.
av Psyko
Är det rätt fälgar till bilen?
Med det menar jag om det är rätt nav, har varit med om att man monterat fälgar till en annan modell där man fått problem pga olika storlek på navet.

Är det inte fel fälgar monterade så ligger problemet i däcken. Hade det varit ett fel i bilen borde du rimligtvis haft symptomen med dom andra hjulen också.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Först och främst, det finns eftermarknadsfälgar som är direktanpassade för bilen så det behövs inte alltid nav-ringar ;-)

Vidare, en tanke som slog mig - är det dubbfritt eller dubbat? Dubbfria däck är mycket mjukare än exempelvis sommardäck och dubbdäck för att kunna hålla greppet. Detta kan göra dem med känsliga för ämnen i vägen = vibrationer. Dessutom är det ofta mer mönster i v-hjul vilket gör att däckstommen kommer ytterligare en bit över vägbanan, detta kan orsaka vibrationer.
Har du gjort en hjulinställning det senaste?
av raye123
Jag tycker du har koll skyrazer men jag anser att friktionsdäck genom sin konstruktion är de mest vibrationsdämpade
sulor man kan ha,10 års körning med sådana.Problemet ligger nog inte där.
av fafa
Nokian hakkapellita 7? Jag hade vibrationer på min XC60-14 med helt nya vinterdäck- originalfälgar, dubbat. Försäljarens kompanjon likaså men på dubbfria. De byttes ut utan protest, nu återstår att testa den nya uppsättningen kommande vinter.
av SurfarHy
Hej,
Väcker liv i tråden. Robban12, fick du ordning på vibrationerna? Hittade du någon orsak?

Hoppas det är ok att jag spinner vidare på tråden.
Har precis fått vår nya xc60 d4 awd med automatlåda. Upplever att det kommer lite väl mycket vibrationer från gissningsvis drivlinan. Uppstår när jag accelererar från ca 50km/h och upp.
Upplever att det uppstår när lådan väljer att gasa på med för hög växel. Lite osäker dock, har inte hunnit testa färdigt riktigt.

Kan inte kännas vid att jag upplevde detta i testbilarna som jag körde.
av ansjo
SurfarHy skrev:Hej,
Väcker liv i tråden. Robban12, fick du ordning på vibrationerna? Hittade du någon orsak?

Hoppas det är ok att jag spinner vidare på tråden.
Har precis fått vår nya xc60 d4 awd med automatlåda. Upplever att det kommer lite väl mycket vibrationer från gissningsvis drivlinan. Uppstår när jag accelererar från ca 50km/h och upp.
Upplever att det uppstår när lådan väljer att gasa på med för hög växel. Lite osäker dock, har inte hunnit testa färdigt riktigt.

Kan inte kännas vid att jag upplevde detta i testbilarna som jag körde.
Ny bil för x antal tusen...bara gå till din ÅF och ta problemet med dem.
Köpråd volvo s60 t5

Det första man ser! Det var ingen stor avvik[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]