Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Du kan inte ha både vevaxelgivare och Hallgivare på samma gång. Dom båda enheterna gör samma jobb, men sitter på olika ställen och har således lite olika teknik. Det går inte heller att "konvertera" till det ena eller andra rakt av. Det skulle kräva ett stort motorjobb som knappast är försvarbart.
Hallgivaren sitter i fördelaren och vevaxelgivaren sitter som det hörs, över vevaxeln. Om du skulle stöta på en sådan motor, längst bak nere över svänghjulet.

Om dessa givare är trasiga, fungerar inte motorn alls. Det enda som fungerar är startmotorn. Givarna skall ge signal till styrdatorn att motorn går runt. Kommer det ingen sådan signal så blir det varken tändgnista eller insprutningspuls.
Så om din motor går, visserligen dåligt, men tänder och snurrar, så är det inget fel på din Hallgivare.
För att reda ut detta. Jag har en trasig 940 tillverkad efter -88 närmare bestämt 92. Vet dock inte om motorn är den boken tillverkades med men den har Vevaxelgivaren, således inte hallgivare. Vad jag ser på min 740 -88a är att det sitter en hallgivare precis under fördelar locket inne mot torpedväggen. (går in nå kablar där). Kan jag ta fördelarlocket från 940 till min 740? Givaren sitter väl inte i locket?
Locket tror jag är samma.
Har du kollat så inte katten är tät?
På dessa årsmodeller måste katten sitta där men behöver inte funka.
Du kan rensa den på innehållet om den är tät utan att få nedslag på besiktningen.
Ja just det. Jag kan göra hål i den. (genom den alltså) Har dock en annan katt som jag fick med när jag köpte ett begat avgasystem till 940n. Jag måste byta egna ljuddämparen kan kolla katten då. Men på söndag blir det att kolla så att kammen sitter rätt.

När det gäller vevaxelgivare har jag ingen. Det är hallgivare. Jag är tacksam för all hjälp men läs gärna igenom innan ni svarar. Blir mycket lättare för mig att hitta relevant information. :-)

Som sagt tack för all hjälp och fortsätt kommentera om ni har för tips på vad jag kan kolla. På söndag kommer jag kolla kammen och jag återkopplar efter jag gjort det.
"Kan jag ta fördelarlocket från 940 till min 740?"

Det säkraste svaret på detta får man om man kollar i en reservdelskatalog. Om det är samma detaljnummer på fördelarlocken för båda bilmodellerena så passar det. Vi förutsätter att man kollar i samma katalog. Detta gäller ju dom flesta reservdelarna.
Jag hade också en 740 som dumade sig och jag bytte tändmodulen eller vad den heter en liten svart fyrkantig dosa som sitter på vänster sida vid skärmen och sen byte jag luft mängdsmätaren också kommer inte ihåg vilken av dom det var som löste problemet dock. Min startade men så fort den blev varm och man gasade så dog den och gick inte igång förens den var kall.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]