Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Också stänkskydd på min. Bland de första tillvalen som lades på bilen :D

Tyvärr har ju dom flesta inga stänkskydd eftersom dom ökar luftmotståndet och vad jag förstår
i princip aldrig monteras som standardutrustning. Det ännu tråkigare är ju att ofta får ju bakomliggande
fordon lida för det....
volvobrasse skrev:
ersj skrev:Volvo är bra på att ta betalt för stänkskydden. Väljer man till från leverans kostar de nästan 1000 per axel, om man köper till och monter själv blir det knappt 500. Köpte fram till min V40 från Bilia för 430 och monterade dem på max en kvart.
Är det svårt att montera dessa själv? Ska tilläggas att jag är enormt ohändig :)

Skumma är att nu när jag tittar på andra bilar förut så ser jag att nästan merparten inte har stänkskydd. Har aldrig ens tänkt på detta förut.
Jag monterade stänkskydd fram på V40.n och där var det bara att släppa på två befintliga torx sätta dit stänkskyddet och sedan skruva tillbaka torxen.
Det finns instruktioner för varje tillbehör på: http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/SE
Ser ut att vara tre torx på V60. Kolla instruktionen och gör ditt val :D http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-472657
Min personliga uppskattning är att 90% av bilarna inte har stänkskydd monterat, gör de verkligen så stor skillnad på moderna bilar som ni anser? Om man har tröskeldekor på bilen borde väl den ta upp ev stenskott från framhjulen och då i sin tur skydda lacken under?
122Sport skrev:Var det första och i stort sätt enda tillbehöret jag kryssade i på min S60 Polestar.., skämmer inte alls för sig, ser riktigt bra ut!
Det var väl det enda man kunde kryssa i också, eller fanns det något ytterligare val att göra? :-)

Stänkskydd är väldigt praktiskt!

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]