Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
boose skrev: Men andra testet ger kod 3-3-1. Har du möjligen koll på vad den betyder?
Eftersom jag inte kunde det utantill kollade jag i handboken, men läste fel. 3–3–1 ska det vara på 940.
av NilsO
Det kanske kan vara ett väldigt igensatt filter... men tycker den borde starta åtminstone... igensatt filter brukar mer märkas när man kör.

Frågan är om spridarna öppnar även när du kör på startmotorn.

Man kan kolla det genom att koppla in en 12 V testlampa i någon av kontakterna och försöka starta. Den blinkar svagt. (Ev ska man koppla ur övriga spridare när man gör det.)

För OM det finns bränsletryck (men har du mätt det?) OCH spridarna öppnar när man kör på startmotorn OCH det finns gnista OCH den går på startgas – då ska den liksom åtminstone tända litegrann.

Det finns en ventil ("Schrader", samma som på däck) på undersidan av röret mellan spridarna. Där kan man mäta bränsletrycket, t ex med en primitiv mätare i form av en däcktryckmätare, en bit slang och en nippel från Biltema. Det ska vara 3 bar när du slagit på och av tändningen några gånger.
av boose
NilsO skrev:... Frågan är om spridarna öppnar även när du kör på startmotorn ... Det ska vara 3 bar när du slagit på och av tändningen några gånger.
Tack igen :) kollar det imorgon. Nu är jag på väg till Homeland.
boose skrev:
NilsO skrev:... Frågan är om spridarna öppnar även när du kör på startmotorn ... Det ska vara 3 bar när du slagit på och av tändningen några gånger.
Bränsletryck = ja. Men spridarna öppnar inte, jag lyfte ur hela kitet med alla fyra och kör på starten. Noll sprut.

Med spridarna urlyfta, bränsle under tryck, självtest spridare - de tickar metalliskt men det kommer ingen bensin ur spridarna. Det ska det kanske inte göra heller i självtestet?

... nu satte jag tillbaka spridarna. Och vred på nyckeln. Den startade direkt hur fint som helst. Ryckt i alla kablage jag kommer åt men den går hur fint som helst. Det är ju bra. Men ändå inte. FELET är troligen kvar och bilen är inte pålitlig.
boose skrev: Ryckt i alla kablage jag kommer åt men den går hur fint som helst. Det är ju bra. Men ändå inte. FELET är troligen kvar och bilen är inte pålitlig.
Kablarna som sitter på insuget i bultarna som "håller" railsen är jordkablar för insprutet och (tror jag) tändningen. Felet är säkert i någon av dom. Någon på forumet fick inte "ordning" på sin bil förrän han lött fast alla kablarna i kabelskorna.
Kul att den startade, i alla fall ett steg framåt.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
boose skrev: Ryckt i alla kablage jag kommer åt men den går hur fint som helst. Det är ju bra. Men ändå inte. FELET är troligen kvar och bilen är inte pålitlig.
Kablarna som sitter på insuget i bultarna som "håller" railsen är jordkablar för insprutet och (tror jag) tändningen. Felet är säkert i någon av dom. Någon på forumet fick inte "ordning" på sin bil förrän han lött fast alla kablarna i kabelskorna.
Kul att den startade, i alla fall ett steg framåt.

Mvh
Lennart
När jag hade railsen och inprutningsmunstyckena lösa hade jag båda jordkablarna jordade. Men det kan nog stämma att felet legat i den jordningen hela tiden. Jag ska också löda för säkerhets skull. Törs inte ropa hej än, ska ut och provköra först. Återkommer!
boose skrev: Med spridarna urlyfta, bränsle under tryck, självtest spridare - de tickar metalliskt men det kommer ingen bensin ur spridarna. Det ska det kanske inte göra heller i självtestet?
Bränslepumpen arbetar inte när självtestprogrammet kör. Men det brukar ju finnas lite tryck kvar i rören etc. Om man slår på tändningen så det byggs upp bränsletryck, tar ur säkringen till pumpen och startar så går motorn sådär fem–tio sekunder på tomgång.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]