Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60T3
GustavE skrev:Automat som du enligt första inlägget valde bort pga priset. Ger inte det mer komfort och därför glädje än navigation, glastak och Ocean Race?
Köpte själv en manuell som jag ångrar lite nu i efterhand. Ligger man mest på långkörningar längs E4 med bilen spelar det kanske inte så stor roll. Men vid all annan körning gör automaten ett väldigt stort jobb åt en. :)
Håller med.

Tyvärr räcker inte 7,5 basbelopp (333tkr) En momentum med automat och klimatpaket (VOC) (utom något som helst mer utrustning) skulle kosta mig netto 340tkr efter ca 13% ramavtalsrabatt. Visst skulle jag kunna strunta i klimatpaketet, men det prioriterar jag ungefär lika automat. Dessutom vi måste jag ha dragkrok och tonade rutor.

Eftersom manuell är en miljöbil har jag 9 basbelopp (399,6tkr) att handla för (företagets bilpolicy..)- således kan jag bre på med en Ocean race m.m. m.m. så att säga.

Därav inte automat men massa annat som kompensation!

Mvh
av V60T3
Xioz skrev:
Hej

är det skillnad på firma bil vs privat köp bil, vid inköp? moms?

annars har du mycket bra pris för en sådan bil då jag fick en sådan mkt dyrare. (privat)
Hej,

Ja, det är stor skillnad (dock har inte momsen någon inverkan) eftersom företag har ramavtalsrabatt direkt med tillverkaren vilket du som privatkund inte har. Mitt företag har förhandlat till sig 13% rakt av på respektive återförsäljares listpris vilket är att anse som en ganska standard rabatt för företag. Brukar nog ligga mellan 10-15%.

Som privatkund får man rabatt av ÅF (om det inte är någon kampanj av Volvo etc) och det är således deras vinst de drar av på så att säga. Där brukar man i regel inte få mer än 6-8%.

Mvh
av V60T3
sony skrev:Varför fast drag varför i te delbar? Lite dyrare men snyggare. Tycker inte att fast drag på xc60 är fina
Därför att det är en företagsbil och jag anser inte det är värt 3000kr till helt enkelt då debart drag inte tillför någon direkt ny funktionalitet utan endast är estetiskt, vilket jag inte bryr mig jättemycket om..

Mvh
av PFA
Jag tycker att du resonerar helt rätt. Synd att du inte får in automaten för den är verkligen bra, men det är ett lyxproblem. De integrerade barnstolarna är kanonbra, men tycker jag ska användas bara om det blir för trångt med tre stolar där bak eller om barnen vuxit ur sina stolar. Jag använder just nu på ena sidan. Har BE Pro och är supernöjd, likaså med Sportpaketet (vet inte om det finns längre) och Lastpaketet. Det enda jag saknar är Driver Support.

Lycka till!
av ytmal
El-fällbara nackstöd är helt onödigt(om du inte vill uppfostra baksätespassagerarna genom att klappa till dem i huvudet, vilket iof kan vara kul...).
Elektrisk baklucka är också värdelöst då den kräver en fri hand för att manövreras, och du är ju vitsen med den borta.
Användarvisningsbild
av sony
ytmal skrev:El-fällbara nackstöd är helt onödigt(om du inte vill uppfostra baksätespassagerarna genom att klappa till dem i huvudet, vilket iof kan vara kul...).
Elektrisk baklucka är också värdelöst då den kräver en fri hand för att manövreras, och du är ju vitsen med den borta.
Elektrisk baklucka känns helt ok. Tryck på en knapp och luckan stängs utan att du måste ta den eller man kan öppna den med fjärnyckel.

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås